kerstine
20-05-2003, 18:25
den blomstertobak dom saluför i mitt trädgårdscenter dofter inte - det är ju därför man vill ha tobak. var hittar jag doftande (högväxt) tobak om man som jag misslyckats med såningen (vilket skulle vara omöjligt enligt expertisen )
Inger GMT
20-05-2003, 19:16
Jag har aldrig sett doftande tobak i handeln.
Sår själv varje år i februari och drar upp plantorna med hjäp av växtbelysning. Tror det är enda sättet att få de ljuvligt doftande tobaksplantorna.
Det tar tid och dom tar plats sista tiden innen jag sätter ut dem. Men jag kan inte vara utan dem.
Hälsningarr Inger
Ja, som Inger sa, så får man så själv om man vill ha den doftande Nicotiana alata. Men om man har tur, KAN det finnas andra doftande, dock ej så starkt doftande, sorter i handeln. Det gäller alltså att helst gå dit på kvällen och nosa sig fram!!! Stoppa näsan i de olika sorterna och pröva.
kerstine
21-05-2003, 18:47
åhå det är så det är alltså. hm. jag får gå dit och nosa. om det inte är någon barmhärtig tobaksvän här i sthlmstrakten som kan sälja nån liten stickling till mig....?
Hur stora skall de bli innan man planterar ut dem?
Inger GMT
22-05-2003, 08:28
Mina tobaksplantor är stora nog att planteras ut nu.
Dom såddes 5 mars och har vuxit upp under växtbelysning. Sen två veckor har de varit i växthuset, precis innanför dörren för att vänja sig vid olika temperaturer..
Börjar nästan tro att risken för nattfrost är över så jag planterar nog ut dem snart.
Det är väl egentligen risken för frost inte storleken på plantorna som får avgöra när man planterar ut dem
Hälsningar Inger
fiffigafrun
22-05-2003, 10:42
Doftar både Alata och Sylvestris förresten? Jag har frösått båda sorterna inne under lysrör, höga vitblommande sorter som ska dofta. Sådde dem redan i slutet av februari och de är jättestora nu. Ca 40x40 cm höjd/bredd. De var jättelätta att få upp men tillväxten tog fart först efter jag skolat om dem en och en. Däremot blir de inte lika täta o fina om det står i ett fönster utan lysrör, utan mera spretigare o gängligare.
Hur frostkänsliga är dom? Bor i zon 6 o törs inte sätta ut dom för tidigt. Hur breda blir dom sen som fullvuxna ungefär så jag vet hur tätt jag ska plantera dem i rabatten eller går dom bra att ha i en stor kruka lite skuggigare också...
Inger GMT
22-05-2003, 13:16
Om du med Sylvestris menar only the Lonley så tycker inte jag att den har så mycket doft.
Nicotiana alata doftar mycket mer.Jag har även Nicotiana evening fragance mix som jag köpt frö till genom Odla Nu. Luktar otroligt mycket och har olika färger.
Mina tobak brukar jag ha i skugga i rabatt. Kruka på altanen där det mest är sol och någon, några plantor i växthuset. Jag sätter dom ganska tätt ibland.
Hälsningar Inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.