Full version: Pankihjälp!
Tobb
Jag tappade ett spett 10cm från slutet på "toppen" på rankan, ungefär 8 meter ut från planteringsstället. sad.gif Sååå arg på mig själv mad.gif

Nu har jag lindat maskrosblad runt och sedan lindat med frystejp och ställde en hink ovanpå så inte sol eler regn kommer på den... rolleyes.gif

Men vad ska jag göra för att rädda sista biten så den kan växa vidare???'
Snälla wub.gif Hjälp mig!!!
Tesa
Har den frukt på utsidan brottet? Om inte så är väl ingen jätteskada skedd...plantan förgrenar sig väl bara...och tillväxten på eventuella pumpor blir väl mindre om det försvinner en del blad som kan försörja dem med energi..

..läste lite noggrannare..."10 cm från toppen"..det gör noginte ett dugg...den kommer att förgrena sig bara..
Tobb
Så den delen kommer att dö?Visserligen inte helt av, men mår nog inte så bra i alla fall
Men har i alla fall en 8 meters ranka som kan förgrena sig, och andra året jag odlar. Men när jag krossade den så blev jag så besviken
Merlin
Prova med att linda eltejp kring "brottet". Det är en svart tjock tejp. Bara de avbrutna bitarna s a s trycks ihop så kan de kanske växa ihop igen. Jag gjorde så med en solros en gång i tiden och det fungerade smile.gif
Eaglewood
Tobb. Lugn, det har ingenstörre betydelse alls. Det kan t.om vara lämpligt att kapa huvudrankan ca tre/fyra meter efter pumpan. Klipp av den vid ett blad och täck/gräv ner stumpen. Låt sidorankorna växa om du har plats.

Den delen av plantan som är efter pumpan brukar inte växa så mycket när väl pumpan kommit igång att växa. En fördel med att ha lite grönt efter pumpan kan vara att det fungerar lite som en bumper och tillväxten har någonstans att ta vägen tex vid väderomslag från kallt till varmt. Finns det inget grönt att växa någonstans finns risken att pumpan växer alltför kraftigt och spricker. Det hände mig 2004 och en pumpa växte 22 kilo sista dygnet innan den sprack.
Tobb
*tar en suck av lättnad...* va bra, blev riktigt orolig när jag krossade rankan. Men får se hur den mår om någon tag annars blir det snipp-snipp.
Men en helt annan fråga, hur stor yta täcker din pumpa eaglewood?
Tobb
Bild på "lagningen" unsure.gif laugh.gif

Den har i alla fall inte vissnat idag... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon