Balkongodlarn
Hej!
Jag har en tomatplanta i en stor kruka på balkongen som bär massor av tomater. Men de verkar inte vilja bli röda. Krukan står i skyddat söderläge.
Är det bara tålamod som gäller eller får de för lite sol?
Förra året odlade jag också tomater i en kruka på balkongen, de blev visserligen röda men efter otroligt lång tid och tomaterna smakade lite torrt och "grynigt".

Gör jag något galet?

Mvh
Balkongodlarn
Åsa, mälardalen zon 2
Det tar en 6-8v från blomning till mogen frukt, det varierar lite mellan sorterna det finns de som har kort utvecklingstid och de som har lång utvecklingstid.

+Smaken och konsistensen varierar MYCKET mellan olika sorter. Vilken sort är det du odlar???
Balkongodlarn
Hej Åsa!

Tomaten jag har på Balkongen i år heter Busktomat Totem.

Mvh
Balkongodlarn
Betty
Jag hade en Totem i kruka på min altan förra sommaren - jag tyckte den var jättesen jämfört med andra sorter! Dessutom var plantan så vek i förhållande till tyngden av alla tomater så grenarna låg ner på altangolvet. I år har jag en ampeltomat i stället - den mognar mycket fortare än Totem gjorde och har dessutom mer smakrika tomater, tyvärr vet jag inte namnet på den..
Åsa, mälardalen zon 2
Ja Totem är inte så tidig och frukterna kan ibland ha lika lite smak som köpetomaterna. Jag frågade en gång en som odlade Totemplantor till försäljning varför de inte satsar på mer smakrika sorter han svarade att han visste att frukterna inte var någon höjdare men plantorna var snygga när de stod i trädgårdsbutiken, de är lätta att få knubbiga och kraftiga och då köper folk sorten.

Tyvärr är alltså många av de plantorna som säljs i handeln inte framodlade för att de har god smak det finns många andra sorter som är bra mycket godare och snabbare. Tomatfrön har lång hållbarhet åtminstone 5-7år så även om man bara ska ha någon/några plantor kan man testa odla fram egna plantor en fröpåse kan räcka i många år och man måste inte börja så tidigt ofta räcker det med att så i början av april. +Då kan man leta efter roligare sorter + sorter med kort utvecklingstid.
jennyp
mina kärsbärstomater har stått gröna i plantan läääänge nu också men det är väl bara att vänta antar jag...
Gurkan
Jag håller med ang. Totem F1, det är ingen höjdare smakmässigt. Plantorna är jättesnygga och jag hade goda förhoppningar i våras men snygga blad räcker ju inte för att man ska bli nöjd. Jag har slängt hela plantorna efter att ha smakat och skäms för de jag har sålt. Kommer inte att ha Totem i mitt sortiment igen.

Godaste busktomaterna jag har i år är :

Gnom F1, röd cocktailtomat
Ida Gold, orange stor cocktailtomat (min favorit - vacker och fantastiskt god)
Tumbling Tom Gul, gula cocktailtomater lämpliga för ampel eller urna
Tiny Tim, röd cocktail, inte så stark tomatsmak men väldigt söt

Årerts medelmåttor är :

Balkonstar, normalstor röd
Oregon spring, stora röda

Årets äckligaste tomater är :

Whippersnapper, röd cocktailtomat
Totem F1
Tumbling Tom Röd, röd cocktailtomat

Tyvärr är det som Åsa säger, snygga plantor säljer bättre än såna med goda tomater ... men jag har gjort till min livsuppgift att ändra på det ! rolleyes.gif
FixaIgenväxtTrädgård
inte för att jag vet nåt om tomater mer än att de dricker mycket och vill ha riktigt varmt, men mognadshormonet eten?, som vissa mogna och mognande frukter avger som gas, bl a tomater och även äpplen, påskyndar mognadprocessen hos den egna och andra frukter (ska t ex inte läggas med banan som då blir brunare fortare). Jag skulle prova att placera en skål med köpeäpplen under tomaterna. bara för å testa.

Alltså inget säkert tips för att påskynda den sena sorten, men lite kul test kanske

Sara
gomman
Jag odlar på söderbalkong i zon 5 och då hinner tomaterna sällan bli röda innan hösten kommer. Däremot blir det många fina gröna.
Iår har jag satsat på småväxta mini-tomater och ampeltomater som tycks tåla det blåsiga läget något bättre och är lämpligare för balkonglådor och amplar. Hittils har jag gott om glänsande gröna frukter på dem som nått rätt storlek smile.gif

Tidigare år har jag bara tagit in klasarna och låtit dem eftermogna på ett fat på köksbordet och det har gått alldelens utmärkt. Nu när jag odlar små sorter kan jag ju faktiskt ta in hela krukan och låta dem växa vidare i fönstret.

Min erfarenhet från tidigare år med tomater är att de större sorterna inte hinner bli stora nog för att smaka bra när de får eftermogna på fat.

Ett annat tips är att söka sorter som mognar tidigt och som tål ett kallt klimat.
Jag har sett sådana sorter både hos Runåbergs fröer och hos Rockdala och har tänkt prova dem nästa år. Sorter härstammande från Ryssland/Sibirien brukar vara bättre lämpade för vårt klimat, åtminståne om man bor i Norrland som jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon