Åsa, mälardalen zon 2
Jag har 2 tomatsorter jag inte vet vilken som är vilken, jag har bara 3 sorter i bädden och trodde det skulle bli lätt att se skillnad på dem (Sungold, Gardeners Delight + Bonny Best) men jag tror jag fick något annat istället för Gardeners Deligt i påsen för jag har Sungold, + en mellanstor rund röd sort med frukter på runt 70-80g + en sort med veckade frukter som fortfarande är ganska små och gröna. Är det någon som har en bild på den varianten av Bonny Best som Runåbergs säljer?

Den jag tror är Bonny Best hos mig är den veckade sorten men jag är inte helt säker, när man söker på nätet på Bonny Best (+ synonymerna Bonnie best och John Baer) så hittar man både veckade och helt släta frukter så det verkar finnas många selektioner av sorten.
Eva 33c
Jag har "Bonner Best" från Runåbergs i växthuset, fröna inköpta 2002, jag vet inte om det är samma sort eller en annan variant, eller om jag skrivit fel (fröna tog slut i år så jag har inte påsen kvar) De här tomaterna har i allafall ingen "veckning" . Men det kan ju vara mina som är fel.
Jag kan ta ett kort i morgon, nu är det så mörkt!
Ett år fick jag också fel från Runåbergs just på Garderners Delight, det blev någonslags bifftomat. Året därpå fick jag nya frön som ersättning, då hade de bytt leverantör. Tydligen hade de haft lite problem med just denna sort ett tag.
Susanne i Linköping
Min svägerska fick också veckade tomater när hon odlade Garderner's Delight för ett par år sedan, tydligen är det något problem med den sorten.
Susanne i Linköping
Tillägg: min svägerskas frön kom inte från Runåbergs, så de är inte ensamma om problemet.
Tesa
Garderners delight är en "mellanstor rund röd sort", ju...
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Eva 33c @ 02-08-2006, 23:15)
Jag har "Bonner Best" från Runåbergs i växthuset, fröna inköpta 2002, jag vet inte om det är samma sort eller en annan variant, eller om jag skrivit fel (fröna tog slut i år så jag har inte påsen kvar) De här tomaterna har i allafall ingen "veckning" . Men det kan ju vara mina som är fel.
Jag kan ta ett kort i morgon, nu är det så mörkt!
Ett år fick jag också fel från Runåbergs just på Garderners Delight, det blev någonslags bifftomat. Året därpå fick jag nya frön som ersättning, då hade de bytt leverantör. Tydligen hade de haft lite problem med just denna sort ett tag.

Jag köpte Bonny Best av Runåbergs (men det stod Bonner best på fröpåsen så det är nog samma sak) så då antar jag att det är de släta röda 70-80g tomaterna som är Bonny Best för Gardeners Delight är det inte, den är mycket mera smakstark än den här sorten + Bonny Best ska ju vara hyfsat snabb och det verkar inte den veckade sorten vara. Gardeners Delight jag har haft tidigare har haft större tomater än Sungold men inte såpass stora som 70-80g (enligt tomatklubbens sortlista ska frukterna väga runt 20g) och de har varit mycket smakstarka och goda.

Gardeners Delighten var en gammal oöppnad fröpåse från runåbergs köpt 1-2år innan bifftomatincidenten så jag chansade på att det skulle bli rätt, men då är troligtvis de där veckade tomaterna någon okänd sort hoppas de blir goda iallafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon