Full version: Doftpelargon
Whiskuchi
Jag har en doftpelargon, när jag köpte den stod det rosengeranium på skylten.. bladformen är samma, men bladen är vitbrokiga och jag tycker snarare den luktar lite åt minthållet än citronhållet. Blommorna är rosa. Går det att med denna knapphändiga information identifiera sort? rolleyes.gif
Margith
Var har du köpt den?
Den vanligaste, vitbrokiga doftisen brukar vara Lady Plymouth.
Men det är ju naturligtvis en vild gissning.. smile.gif
Maria i Helsingborg
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men kanske kan du finna råd här?
Whiskuchi
Bladen ser onekligen ut som hos Lady Plymouth, luktar den lite åt minthållet? (inte jättemintigt men ... äsch. Svårt att förklara. blink.gif )
Margith
Mmh, den luktar lite skumt mint... inte i närheten av Colgate och Pepsodent, mera unket (tycker jag).
Det finns en Grey Lady Plymouth också, väldigt snarlik, men om jag inte missminner mig har den mörkare rosa blommor.
Whiskuchi
"unket" var faktiskt ett väldigt bra ord för att beskriva lukten ja. Då är det kanske en Lady Plymouth jag har smile.gif
Anki på Öland
Lady Plymouth skall ha en doft av ros och citron. En som ser likadan ut men som doftar mycket klarare mint är Mint Rose.
Anki
Whiskuchi
Men den luktar ju varken ros och citron eller klar mint wink.gif laugh.gif
Dessvärre är det helt omöjligt att beskriva lukten.. för ordet "märklig" säger ju ingenting. tongue.gif
Sollan
Dofter upplevs så olika också, precis som färger....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon