Full version: Västeråsgurka
Christa
Jag har satt Västeråsgurka i en pallkrage och lagt odlingsväv över. Trodde rankorna skulle lägga sig och slingra längs jorden. Än så länge växer de dock rakt upp. Har tidigare bara odlat Västeråsgurka i växthus och då band jag upp stjälken. Då beskar jag den som vanlig växthusgurka har jag för mig men hur gör jag nu?

Alltså kommer den att lägga sig ner och skall jag beskära den och i så fall hur. Det kan tyckas konstigt att jag inte kommit längre men jag chansade och sådde fröna i juli. Alltid blir det väl något.
rosita
Själv odlar jag västeråsgurka direkt på marken, de slingrar sig längs marken och det blir hur mycket gurkor som helst. Jag tror nog att den kommer att lägga sig ner, annars kan du väl försiktigt hjälpa den? Har du hög kant på pallkragen eftersom den växer rakt upp? Den ska inte beskäras och jag tror nog att du hinner få gurkor trots sen sådd! Den växer ju som ogräs! Här i zon 1 har jag skördat ca 5 kg på 3 plantor och jag kommer nog att få minst lika mycket till!
Lycka till!
Christa
Tack Rosita, då är det bara att lugnt invänta skörden. Behöver man ha halm eller något runt plantorna så att gurkorna inte ligger direkt på jorden?

Hälsningar Maria alias Christa
rosita
Jag brukar lägga gräsklipp, det ger ju dessutom gödning. tongue.gif
Månskensbonden
CITAT (rosita @ 02-08-2006, 21:13)
... Här i zon 1 har jag skördat ca 5 kg på 3 plantor och jag kommer nog att få minst lika mycket till! ...

*avundsjuk*

Jag fick inte till några västeråsgurkor i år, men väl broccoli och blomkål och diverse bönor och annat. Men västeråsgurka saknar jag, och måste så det nästa år igen! rolleyes.gif

Utöver saltgurka och bostongurka, tycker jag att SYRA västeråsgurka är det godaste man kan göra! wub.gif Tämligen enkelt att göra, jättegott och väldigt nyttigt!
-Jag får väl ta en tur till stan när det blir 'Bondens egen marknad' snart och köpa några kilo... smile.gif
Christa
Jag brukar också göra surgurkor. De är verkligen jättegoda! Skrev det i en annan tråd om Västeråsgurka men missade att fortsätta på den tråden när jag startade denna. Första året hade jag en sort med både han och honblommor men de blev inte så goda. Jag kan verkligen rekommendera sorten Parka F1 från Weibulls.
Gurkan
CITAT (Christa @ 03-08-2006, 14:06)
Jag brukar också göra surgurkor. De är verkligen jättegoda! Skrev det i en annan tråd om Västeråsgurka men missade att fortsätta på den tråden när jag startade denna. Första året hade jag en sort med både han och honblommor men de blev inte så goda. Jag kan verkligen rekommendera sorten Parka F1 från Weibulls.

Christa ! Har du lust att berätta hur du gör dina surgurkor ? Jag tänkte prova lite mjölksyrning av olika saker i år och är intresserad av alla tips. Hittade den andra "gurktråden" men det stod inte så mycket där heller.
rosita
Jag brukar också mjölksyra gurkor och andra grönsaker.
Receptet är på väg till avd. recept !
Christa
Just gurkor brukar stå i vanliga kokböcker. Surgurka eller Estnisk surgurka. De brukar dock ange saltmängden i gram per kg gurka och det kan blir lite knepigt när man mjölksyrar i konserveringsglas. Det blir ju ganska mycket luft. Därför gjorde jag ett eget recept med saltmängd per liter. Tyvärr flyttade jag dock i vintras och jag vet inte om jag hittar receptet. Återkommer i så fall. Rosita har ju något och det kanske finns något på nätet. Jag har en bok av Anne-Lis Schöneck (ej säker på stavningen) som heter Mjölksyrning av grönsaker som jag tycker är bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon