Full version: Coverrosor i krukor?
stina
Jag har fått en liten vagn av min sambo. Vagnen har ett flak där jag jättegärna skulle vilja ha kanske 3-4 krukor med coverrosor stående. Ser framför mig hur dom väller ner över flakkanten.... Jag kan inte plantera dom i flaket utan måste i så fall ha dom i krukor och gräva ner krukorna till vintern. Tror ni att jag kan ha Fairyrosor eller någon annan coverros stående i krukor på sommaren? Och hur stora krukor tror ni jag behöver ha? Zon 3.

Hälsningar Stina
Kajsa
Du får titta på rötterna hur mycket plats dom tar, och så ska krukorna vara djupa och gott om plats, köp rosjord. Coverrosor blir fint, Sweet Cover, Amber Cover, Sun Cover blir lagom stora, finns i mitt album. The Fairy blir kanske för stor och bred, men det är en smaksak. Andra rosor för kruka Cecile Brunner, Tommelise, Mandarin, miniatyrrosor som passar i krukor, finns också i mitt album. Austinrosor är också väldigt snyggt i krukor, dom är så lyxiga och doftar så gott.

Little White Pet, ros från 1879, den har jag i kruka. Jag har många rabattrosor i kruka för dom inte klarar vintern här.
stina
Tack Kajsa! Vilka underbara knoppar på Little White Pet!! wub.gif

Tommelise har jag också och den är väldans söt. Jag har den ihop med lavendel och tycker det blev en superhit färgmässigt.

Ja Fairyrosorna kanske blir för stora. Jag har Pink the Fairy, Fairy dance och The Fairy i rabatterna och dom brer ju ut sig väldigt....

Funderar på Amber Cover, tycker den är urfin. Austinrosor skulle jag ju också kunna ha. Hmmmm.... Tål att tänkas på. Ska börja med att frakta ner kärran till landet och ställa den på plats för att se vad som kan tänkas bli fint.

Visst borde jag kunna gräva ner rosorna i pallkragar över vintern? Jag har ingen ledig plats i något land där dom kan övervintra.
Kajsa
Det borde gå bra, men visst ska krukorna bort då, har aldrig provat men rötterna kan leta sig ner då och chanserna till överlevnad borde bli större.
Täck över rosorna med jord, kompost, löv.
stina
Jaha! Jag trodde att man kunde gräva ner med krukorna och att man gjorde det bara för att skydda mot kylan... Man lär så länge man lever! Tack! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon