Full version: Jordgubbar
kricke1
Är det för tidigt att klippa ner jordgubbarna??

När kan man flytta plantorna??
rosita
Ett par veckor efter skörd brukar jag klippa ner dem och gödsla och vattna.
Flytta plantorna går säkert också bra nu i samband med klippningen.
lissa
Jag har inte haft jordgubbar tidigare, så jag vet i princip inget.. På mina kommer det nya blad fortfarande, men tror inte det blir gubbar av dom.. Man ska alltså klippa ner dom och ta bort dom...Men vad ska man göra med dom?? Flytta bort dom från solen och låta dom vila och glömma dom till nästa år?? unsure.gif
kricke1
CITAT (lissa @ 05-08-2006, 20:41)
Jag har inte haft jordgubbar tidigare, så jag vet i princip inget.. På mina kommer det nya blad fortfarande, men tror inte det blir gubbar av dom.. Man ska alltså klippa ner dom och ta bort dom...Men vad ska man göra med dom?? Flytta bort dom från solen och låta dom vila och glömma dom till nästa år?? unsure.gif

Hejj

jordgubbsplantan klipper du ner varje år biggrin.gif
lissa
Tack för svaret kricke..... men låter jag den bara stå nånstans lite svalt eller ska dom ha lite vatten lite då och då??? unsure.gif
kricke1
CITAT (lissa @ 05-08-2006, 23:55)
Tack för svaret kricke..... men låter jag den bara stå nånstans lite svalt eller ska dom ha lite vatten lite då och då??? unsure.gif

Hej!!
har du jordgubbrna i ett land eller i en kruka??
lissa
Hej Kricke, förlåt att jag inte har svarat, men jag har varit borta och det är mycket läsning att ta igen.
Jag har dom i krukor på balkongen, en har gjort en reva som jag satte i en annan kruka utan att skära bort revan, förmodar att den ska sitta kvar tills den har fått rötter...eller??? smile.gif
kricke1
CITAT (lissa @ 07-09-2006, 01:52)
Hej Kricke, förlåt att jag inte har svarat, men jag har varit borta och det är mycket läsning att ta igen.
Jag har dom i krukor på balkongen, en har gjort en reva som jag satte i en annan kruka utan att skära bort revan, förmodar att den ska sitta kvar tills den har fått rötter...eller??? smile.gif

hej hej!
ja det ska den biggrin.gif
klipp ner jordugubbs planeterna, typ nu
!inte ända ner! i rötterna

så börjar jordgubbsplanatn sedan att växa sig fin i vår igen biggrin.gif

Bli Den Du Är!
/kricke
lissa
Jag brukar ju alltid påpeka att det inte är lättare med förkultivering etc här nere än vad det är i Sverige, eftersom det är svårt att hitta en sval och ljus plats....Men, med jordgubbarna är läget lite annorlunda har jag märkt. Klippte bort rätt många blad på ett av stånden(eller vad man kallar dom) men det har redan växt ut nya blad, faktum är att en liten blomma vågade sig fram.. biggrin.gif
Behöver dom en vintervila för att bi fina??? Om det är så, ska jag kanske klippa ner dom och sen ställa krukorna mörkare och helt utan vatten under en viss tid ???
Vad tror du om det ?? Om det är OK att göra så, hur länge ska dom då vila?? unsure.gif
kricke1
CITAT (lissa @ 10-09-2006, 00:58)
Jag brukar ju alltid påpeka att det inte är lättare med förkultivering etc här nere än vad det är i Sverige, eftersom det är svårt att hitta en sval och ljus plats....Men, med jordgubbarna är läget lite annorlunda har jag märkt. Klippte bort rätt många blad på ett av stånden(eller vad man kallar dom) men det har redan växt ut nya blad, faktum är att en liten blomma vågade sig fram.. biggrin.gif
Behöver dom en vintervila för att bi fina??? Om det är så, ska jag kanske klippa ner dom och sen ställa krukorna mörkare och helt utan vatten under en viss tid ???
Vad tror du om det ?? Om det är OK att göra så, hur länge ska dom då vila?? unsure.gif

hej hej!
jordgubbsplantorna kan stå ute hella vintern lång!

klipp ner plantorna om dom växer upp igen till frosten kommer rolleyes.gif

Bli Den Du Är!
//kricke
lissa
Dom tur är har vi högst sällan frost inne i stan biggrin.gif
Nu har dom fått nippran, en gubbe ( liten liten ) håller på att försöka rodna lite, plus en annan har 3 blommor !!!
Nu har jag kommit fram till att dom ska få sköta sig själva som dom vill.....ser jag ett dåligt blad klipper jag bort det , men det är nog allt...tror jag tongue.gif
Revan har fått rötter och har nu 3 små blad... Det verkar som om det kan komma fler blad från samma reva men på ett annat ställe..navelsträngen har jag klippt av för ett antal dagar sedan... smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon