man läser i trädgårdsböcker å krukväxt böcker om Subtropiskt klimat
och hur jordens klimat är
och att växer inte tål kyla
många av dom är helt ut å har ingen aning om vad dom skriver
jag läste nåt roligt i en krukväxtbok att finbladig dadelpalm inte klara temp under +17c . min som jag har har varit med om frost ner till -1c å den har nu denna sommaren frodas utan några frost skador på äldre blad
men tillbaka nu vad jag menar
tropiskt klimat är där det är mycket fukt .
på vintern är tempen som lägst +15c med fukt på 90 till 100% men där finns både torr del å inte .
det har dom flesta rätt på .
subtropiskt klimat är det som kommer efter tropiskt klimat och har plus på vintern ca3-5c med torrt på sommaren å regnit på vintern .
så långt har dom flesta som skriver böcker rätt .
men sen här
finns det även medelhavsklimat det är kallare å kommer efter subtropiskt klimat men är samma klimat bara kallare . medelhavsklimat kan man hitta även i kalifornien,afrika, Chile, Australien i olika delar .
där är torrt på sommaren oftast hett . vintern har en temp på -1c till -12c och kan vara torr eller blöt beroende var man är där kan förekomma snö även är ljuset strakt på vintern .
Varmtemperat klimat ÄR inte tropikst detta klimat är likt medelhavsklimat oftast en temp på vintern -3c -12c å ljuset är svagt på vintern även kan det vara snörikt eller inte alls . man kan säga det är en blaning mellan medelhavsklimat å temperat , skanör å trelleborg har varmtemperatklimat medans norra skåne har temperatklimat
Tempererat klimat är vårt eget klimat sommaren är sval å vintern snörik å en temp på -12c till -40c .
som ni ser är inte klimatet så värst varmnt i medelhavet men man kna även säga att varma zoner i medelhavet får kankse bara +5c men kan en rälig vinter få -1c . det ända varma klimat är tropiskt men då ska jag inte säga varmnt så utan det är väldigt varmnt jag tycker inte plus 5 är varmnt .
därav kan man säga växter är rätt tåliga när det kommer mot kyla . inte alla många tropiska växter klara bara +15c . men dom flesta krukväxter som säljs klara ner till +5c många av dom frost till hårdfrost . men inte alla växter men många
så detta är detta jag menar att många inte kan å tror växter som bergpalm eller fikus dör vid en temp på +10c men det gör dom inte eller som clivia den klara frost eller afrikanks blålija kan man ha på friland i zon 1-2 m.m.
så skönt å få detta skrivet för har haft det inne länge
så vad tycker ni jag har kankse fel i nåt men jag är rättsäker på min sak om detta i temp