brohede1
03-08-2006, 01:33
Hejsan!
Jag har en ca 10 år gammal Philodendron pertusum (eller den som i dagligt tal kallas för Monstrea även om det inte är en äkta sådan) som har ett 10-tal friska gröna stora blad. Nya kommer med jämna mellanrum, så den verkar må ganska bra. Problemet är att själva stammen är ca. 150 cm och ganska slingrgig, och bladen som kommer växer antingen längst upp eller längst ned. Hur kan jag få liv i den i övrigt kala stammen? Kan jag plantera in ett nytt exemplar i samma kruka som klättrar uppåt? Var kan dessa köpas?
GoSatta
03-08-2006, 13:09
jo du kan plantera dit en till, finns väl hos dom flesta välsorterade växthandlare. eller ska kan du kapa den över den kala delen och bara stoppa ner i jord så kommer dom få rötter å växa vidare.
brohede1
03-08-2006, 15:20
Det får nog bli att köpa en ny. Den kala delen är i mitten, och topp-partiet är mycket stiligt. Jag hoppas att jag hiotter någon i handeln, de är inte så vanliga som man kan tro.
Den som kallas monstera är inte en philodendron även om de ser ut att vara släkt. Den heter monstera deliciosa.
De är mycket lätta att göra sticklingar av. Jag tog en bra bit stam och kapade upp så att det fanns två noder (bladfästen) på varje bit, man kan göra dem längre om man vill det. Det behöver inte finnas nåt blad vid nån av noderna. Ställ i vatten så att en nod är under vatten, där bildas rötterna, oftast ur små bruna rotanlag eller luftrötter. När rötter syns, plantera i jord och vänta på blad. Från noden som är över vattnet kommer det ut en ny stam ur ett meristem (tillväxtpunkt som finns vid varje nod), en liten grön utbukt som kan var mycket svår att se.
Jag planterade ihop flera stycken så nu har jag en rätt tät monstera med massor av blad. De växer fort.
Om det är en slags philodendron och inte en monstera så bör den fungerar på ungefär samma sätt avseende sticklingar.
Alexander-VG-zon3
07-08-2006, 01:22
CITAT (Scout @ 07-08-2006, 02:10)
Den som kallas monstera är inte en philodendron även om de ser ut att vara släkt. Den heter monstera deliciosa.
det är den äkta som heter så monstera deliciosa.
men denna Philodendron pertusum heter åckså monstera i en del butiker m.m.
om jag har förstått det rätt
brohede1
07-08-2006, 07:19
Hejsan!
Tack för tipset. Kanske kan jag få en stickling i alla fall. Det vore ju kul om det gick.
Nej, det är ingen Monstrea jag har, utan en Philodendron, men jag vet att det är många - även blomsterhandlare tyvär - som kallar den för Monstrea ändå.
Enligt
exotic rainforest är Philodendron pertusum bara ett annat (gammalt och felaktigt) namn för M. deliciosa.
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2007, 11:22
Enligt
SKUD som är den svenska källa man brukar gå efter numera är Philodendron pertusum ett gammalt namn på växten Monstera adansonii = Liten monstera
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-12-2007, 11:22)

Enligt
SKUD som är den svenska källa man brukar gå efter numera är Philodendron pertusum ett gammalt namn på växten Monstera adansonii = Liten monstera
OCH M. deliciosa Liebm!Eftersom det är ett felaktigt namn (Monstera är ingen Philodendron, om än närbesläktad), så kan man väl använda det till lite vad som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.