|
Full version: Kompostkvarn
Är det någon som kan rekommendera en bra kompostkvarn? Jag skulle behöva en till ris, solros- och jordärtskocks-stammar och grenar.
Jag funderar också på att köpa en och ska väl köra igenom ungefär samma saker som du, solrosor, majstjälkar, jordärtskockor och häckklipp, dvs. inga direkt grova saker ... jag spanar på Blocket och hoppas hitta en liten, hyfsat ny, modell för ett par tre hundra. Eftersom jag inte har behov av en maskin som kan mala ner stora saker tror jag det kommer att räcka med en "klen" maskin.
Har förstått att det kan vara en bra ide att kolla så att det är lätt att få tag på reservdelar och att nya knivar inte kostar en förmögenhet.
Halaj!
Ett tips: endast vedartade växter i en kompostkvarn. Tro mig! försöker man att trycka i örtartade växtdelar så kommer det ut en kladdig sörja ut i andra änden. Detta oavsett märke, modell el. sort på kvarnen.
Princip finns det två sorters kvarnar.
Valskvarn. Den här har två stora motsatt roterande "kugghjul" som krossar allt som kommer emellan. Det som kommer ut i andra ändan är ganska grovt och passar mest till täckodling. De är dyra som synden i inköp, men är å andra sidan tysta och behagliga. kaprifol, humle och liknande lianer kommer hela ut i andra änden. De liksom smiter emellan kuggarna.
Roterande knivar. Ger mycket finare bôs. INGET passerar utan att strimlas. Billiga och finns att köpa överallt. Tyvärr för de ett herrans liv och höronskydd är ett måste. Denna modell har jag själv, men har också provat valsmodellen. Jag är nöjd. Jag tycker inte att knivslitage är något problem. Man tar loss dem och slipar dem då och då.
//T
Halaj pa Daj också !  Tack för tipset tapio ! Då blir det till att låta stjälkarna torka innan man matar i dem då så det blir "flis" och inte "mos" av alltihopa.
Jaha, så bra, då blir det roterande knivar som jag tänkte! Bra att de är billiga, då räcker pengarna till bra hörselskydd också! Kanske bäst att köpa till grannarna också!
gammelnalle
03-08-2006, 21:33
CITAT höronskydd DET var ett bra ord!!! skall genast införlivas i mitt vokabulär... har själv en B&D kompostkvarn som är kanonbra.... (roterande knivar) b
CITAT (Gurkan @ 03-08-2006, 18:52) Halaj pa Daj också !  Tack för tipset tapio ! Då blir det till att låta stjälkarna torka innan man matar i dem då så det blir "flis" och inte "mos" av alltihopa. Halaj! Jag känner att jag måste förtydliga mig lite. Jag skrev lite fel. Problemet med att köra färska solrosstjälkar i kvarnen är inte att det kommer ut en blöt sörja, problemet är att det inte kommer ut alls! Istället sätter den igen kvarnen och man måste ta isär och göra rent. Allmänt känns det som fel användningsområde att köra mjuka grejer i kvarnen, torkat eller inte. Det är lite som att gallra hallonbuskar med motorsåg. Visst, det går men är kanske inte rätt maskin för jobbet. Jag har en mycket bättre ide som jag själv har provat. Lägg ut bôset i en lång korv på gräsmattan och kör över det med gräsklipparen. Sen krattar du bara upp alltihop och kör iväg med skottkärran. Detta kan du göra utan att behöva torka skräpet först. Det går också mycket fortare än att stå och trycka ner varenda stjälk för sig i kvarnen, en i taget. //T P.S. krusbärstorkningen gick bra :-) DS
Ok, tack för tipset Tapio, ska avvakta med kvarnköpet tills jag testat med gräsklipparen. Tror du det funkar på ris också (har klippt spiréahäcken så det är bara tunnt ris) eller trasslar det in sig i gräsklipparkniven ?
CITAT (Gurkan @ 05-08-2006, 12:24) Ok, tack för tipset Tapio, ska avvakta med kvarnköpet tills jag testat med gräsklipparen. Tror du det funkar på ris också (har klippt spiréahäcken så det är bara tunnt ris) eller trasslar det in sig i gräsklipparkniven ? Det blir svårt att köra gräsklipparen över solrosor, majsstjälkar och jordärtskockor!
Halaj!
Varför det? Kan du utveckla problemet? För ett tag sen klippte jag min syrénhäck. Jag la ut alltihop på gräsmattan och körde över sk-en. Inga problem alls. Det mesta var vedartat men det gick bra ändå.
Alltså, man kan ju inte ha en korv som är en halvmeter hög, utan 10 –20 cm är lagom. Man anfaller korven från en kortsida. Eventuellt får man ”stegra” upp klipparen på bakhjulen, köra fram lite och sänka ner den över bôset. Man måste också se till att klipparklingan är vass, annars orkar inte motorn utan stannar.
//T
Jag köpte en gammal begagnad kvarn med roterande kniv, och kör för det mesta bara örtartade, för att "mata" min kompost. Även t.ex. sallad (sallat?) ... En stor hög med rabatt rensning (perenner som har blommat över, t.ex. lammöron, praktlysing, malva etc. innan fröna mognar) blir en fin hink kväverik kompost tillskott... Det blir verkligen fart i komposten efter jag blandar in sånt! Fastnar inte i kvarnen....
CITAT (Ally @ 10-08-2006, 15:59) Jag köpte en gammal begagnad kvarn med roterande kniv, och kör för det mesta bara örtartade, för att "mata" min kompost. Även t.ex. sallad (sallat?) ... En stor hög med rabatt rensning (perenner som har blommat över, t.ex. lammöron, praktlysing, malva etc. innan fröna mognar) blir en fin hink kväverik kompost tillskott... Det blir verkligen fart i komposten efter jag blandar in sånt! Fastnar inte i kvarnen.... Precis så som jag vill göra !!! Vad är det för kvarn du har ? Vilket fabrikat ... modell ... Dina experiment verkar ju funka bättre än Tapios ... kanske olika konstruktion på hur knivar och utmatningen funkar.
CITAT (Ally @ 10-08-2006, 15:59) Jag köpte en gammal begagnad kvarn med roterande kniv, och kör för det mesta bara örtartade, för att "mata" min kompost. Även t.ex. sallad (sallat?) ... En stor hög med rabatt rensning (perenner som har blommat över, t.ex. lammöron, praktlysing, malva etc. innan fröna mognar) blir en fin hink kväverik kompost tillskott... Det blir verkligen fart i komposten efter jag blandar in sånt! Fastnar inte i kvarnen.... Håller med om att detta verkar bra! Vill gärna veta vad det är för fabrikat och modell!?
Har haft en kvarn med roterande knivar. Ett elände, knivarna skall slipas kvarnen För oväsen och stör alla grannarna och hörselskydd är ett måste.
Nä, efter att haft två så skaffande jag en valskvarn Bosch 2600, här fungerar allt du kör utan hörselskydd, ingen slipning av knivar och den mal allt även det som är fuktigt om man är försiktig med att stoppa ner i kvarnen.Ddessutom så matar den ner det mesta själv, inget med att stå och trycka ner kvistar m.m. Inga problem med solrosstjälkar och alla annat. MVH Kenneth
Min gammal kvarn är "Lescha ZAK 1802" (lät inte ens bekant när jag gick och tittade vad jag har för märke). Kostade 500:- begagnad. Fungerar bra som sagt på alla mjuka grejer, men tunna korta (~20 cm) kvistar blir inte sönder tuggat (dvs. är fortfarande samma längd men kanske tunnare), och torra löv går för det mesta rakt genom. Ska dom vara blöta? Han som sålde sa att om jag kör mycket löv, jag måste spola ner vatten då och då....
Tack, Ally! Ska genast undersöka var man ev. kan hitta en sån!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|