Kamomill
Jag planterade i våras en Hinnonmäki Röd på stam. Den hade redan då ganska långa grenar, men jag hade inte hjärta att klippa den vid planteringen. Nu har jag skördat alla krusbär (många och goda). :-)

Frågan är vad som händer om jag nu klipper av lite mer än hälften på grenarna.

Kommer det att bli färre bär nästa år eller hinner den växa till sig? Vad är "rätt" sätt att göra med ett så ungt träd? Är det rentav bättre att vänta till våren med beskärning? Jag vill ju ha den tät och fin. Grenarna har varit såpass långa att jag oroat mig för att de skulle knäckas vid blåst när de var nertyngda av krusbär.

Och just det, ska jag gödsla den nu? Den har fått lite blåkorn när den hade bär + ny jord vid planteringen.
Åsa, mälardalen zon 2
En krusbär på stam måste ha stödkäpp hela livet.

Hinnomäki har långa hängande grenar det är därför man ofta använder den som krusbär på stam, som buske blir det lätt att de nedersta grenarna ligger på marken.

Någon enstaka gren här och där brukar man kunna klippa i men ett nyplanterat exemplar skulle inte jag klippa alltför mycket i och krusbär sätter ofta frukten på äldre ved. En ung planta kan se gles ut och ranglig ut när man köper den men den kommer att bli tätare utan att du gör någonting.
Kamomill
Tack Åsa, du är en klippa! biggrin.gif

Då beskär jag den inte. Om den ändå kommer att bli tät så har jag hellre mycket bär under tiden.

Stödkäpp har den, det var närmast själva grenarna jag tänkte på. smile.gif

Av utseendet i plantskolan att döma så verkar Hinnonmäki Röd (både som buske och på stam) ha lite mer raka och upprätta grenar, medan Hinnonmäki Gul är hängande så som du beskriver. Fast även de röda blir kanske mer hängande när de blir äldre? Hade ju varit trevligt med ett litet häng-träd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon