Kamomill
Jag planterade i våras tre vinbärsbuskar - röd, svart och vit. Den svarta och den vita har haft massor av bär, den röda bara enstaka. Ska jag beskära dem och när är i så fall bästa tiden?
Herbert Arvidsson
Hej vi rekommenderar att beskära när busken är avlövad, för att se se hur busken ser ut. Nya buskar behöver man inte beskära så mycket, som med äldre ex. Hälsningar Herbert
Sollan
Läste att man skulle klippa ner nyplanterade vinbärsbuskar våren efter plantering. Stämmer det?
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror ju på hur buskarna ser ut har man köpt väl förgrenade stora plantor så finns det ingen anledning att kapa ner hela busken då kan man låta busken växa fritt och sedan börja gallra när den blir äldre.

Består busken av bara några spretiga grenar och man önskar att de ska förgrena sig mer kan man klippa ner buskarna på vårvintern då får man bra skottbrytning, man bör dock vara mnedveten om att det tar längre tid att få bär på plantan ifall man klipper ner dem, så är man otålig på att få bär så ska man nog inte klippa ner dem.
Kamomill
Tack allihop för era svar!

Buskarna köptes krukodlade och är ändå hyfsat väl förgrenade, så jag låter dem vara så länge och klipper eventuellt den svarta (som är klenast) på vårvintern. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon