Jag har en undran som jag här ska fråga er. Det var nämligen så att jag på min semester hade tillfälle att på en handelsträdgårdsutförsäljning köpa en plastback med 12 lavendelplantor och 14 citrontimjan plantor. STORA härliga plantor!

Ja, nu när jag kom hem från semestern så har jag då anlagt en ny rabatt för mina nya vänner. Det blev en cirkel på ca: 2 diameter med stenar runt om ( jag ska lägga upp bild i mitt album) . Stenarna hittade jag på tomten. Så hela rabatten kostade totalt 250 kr+ 4 säckar jord 100kr !!!!:D
Detta blev min 30-års present till mig själv och faktiskt den finaste jag fick...
Lavendeln planterade jag iallafall i mitten och timjan ramar in med sina små kullar av limefärgade blad. Planen är att lavendeln ska kontrastera med sina grå,silvriga blad mot timjanbladens nästan neongula färg.
Nu undrar jag om ni tror att dessa med så sen plantering (sista veckan i Augusti!!! ) kommer att klara vintern?
De är planterade med vanlig perennjord i säck som jag köpt på Plantagen. Ingen extra gödsel blandade jag i för det vore nog dumt. Jag blandade i sand och jord som blev över när jag grävde ut för rabatten. Borde jag haft i torv eller nått för att de ska få det torrare och luftigare om rötterna? Eller? Vad ska man tänka på vid höstplantering av perenner?
Dessutom har jag nu denna bondpion också som inte har fått ett hem än. Den måste planteras enligt konstens alla regler! Jag har alltid velat ha pioner i vår trädgård! OH jag är så lycklig!

Tack för ordet , hoppas nån har råd eller egen erfarenhet att berätta om.
Lillgull