lillgull
Hallå alla vänner!
Jag har en undran som jag här ska fråga er. Det var nämligen så att jag på min semester hade tillfälle att på en handelsträdgårdsutförsäljning köpa en plastback med 12 lavendelplantor och 14 citrontimjan plantor. STORA härliga plantor! smile.gif Och detta till det underbara priset av 250 kr. Dessutom fick jag en planta av en vit bondpion på köpet av trädgårdshandlarn!! Helt otroligt! Bara pionen skulle kanske kosta 180 kr här i Danderyd!
Ja, nu när jag kom hem från semestern så har jag då anlagt en ny rabatt för mina nya vänner. Det blev en cirkel på ca: 2 diameter med stenar runt om ( jag ska lägga upp bild i mitt album) . Stenarna hittade jag på tomten. Så hela rabatten kostade totalt 250 kr+ 4 säckar jord 100kr !!!!:D
Detta blev min 30-års present till mig själv och faktiskt den finaste jag fick...

Lavendeln planterade jag iallafall i mitten och timjan ramar in med sina små kullar av limefärgade blad. Planen är att lavendeln ska kontrastera med sina grå,silvriga blad mot timjanbladens nästan neongula färg.

Nu undrar jag om ni tror att dessa med så sen plantering (sista veckan i Augusti!!! ) kommer att klara vintern?
De är planterade med vanlig perennjord i säck som jag köpt på Plantagen. Ingen extra gödsel blandade jag i för det vore nog dumt. Jag blandade i sand och jord som blev över när jag grävde ut för rabatten. Borde jag haft i torv eller nått för att de ska få det torrare och luftigare om rötterna? Eller? Vad ska man tänka på vid höstplantering av perenner?

Dessutom har jag nu denna bondpion också som inte har fått ett hem än. Den måste planteras enligt konstens alla regler! Jag har alltid velat ha pioner i vår trädgård! OH jag är så lycklig! wub.gif

Tack för ordet , hoppas nån har råd eller egen erfarenhet att berätta om.
Lillgull
Sollan
Så kul!
Jag tror att de hinner etablera rötter innan vintern. En bra tid att flytta perenner är faktiskt under hösen så det kommer nog att gå bra.
Lycka till!
suddis
CITAT (lillgull @ 03-08-2006, 15:15)
Dessutom har jag nu denna bondpion också som inte har fått ett hem än. Den måste planteras enligt konstens alla regler! Jag har alltid velat ha pioner i vår trädgård! OH jag är så lycklig!  :wub:  

Jag känner igen känslan! Jag köpte en rosa bondpion i fjol och lyckan var stor i våras när jag såg den röda knubbiga knölen i rabatten!! biggrin.gif
kerstin z5-6
sista veckan i Augusti!!! ) kommer att klara vintern? ?????

smile.gif.. perenner kan man plantera söder om z5, till i oktober -så länge det inte är tjäle
Lavendel och timjan vill ha grusig sandig väldränerad jord-så blir det problem kan det vara orsaken -har du planterat på en kulle så kanske
Citrontimjan klarar inte mitt klimat men lavendel gör det smile.gif
ingrid fuxwall
Men är inte rabatten lite liten 2 dm?

ingrid
Lilla My
Sista veckan i augusti? Hade du inte planterat NU?? Det är ju första veckan i augusti nu??
lillgull
Sorry, klart jag mena SISTA veckan i juli!! Inte augusti.

Sedan skrev jag att rabatten var 2 diameter. Låter kanske knäppt.
Vad jag menade var att rabatten blev RUND och denna rundel är cirka 2 METER i diameter. Alltså tvärs över.
Apropå jord och dränering så , skottade jag upp jorden i en stor brun hög så den är faktiskt lite kullformad. Lite högre i mitten och lägre utmed rabattkanten.

Jag måste nog lägga upp en bild så alla förstår.

Sorry för alla fel i mitt ursprungsmeddelande. Hoppas ni inte tycker jag e bäng i skallen, jag var bara så yr av lycka att min beskrivningsförmåga var så smått satt ur spel.rolleyes.gif
MVH / Lillgull
kerstin z5-6
laugh.gif biggrin.gif man blir yr av nya plantor -helt naturligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon