Full version: Borgenär
netaave
Fick ett samtal från en uppriven vän.
Dom har ett av lånen på huset,en checkkredit på 80 000 med två borgenärer varav vi är den ena.
Den andra borgenären vill nu avsluta pga sjukdom och vi har inte utrymme för att skriva på för hela summan.
Låneperioden sträcker sig till 2008 då lånen ska skrivas om.
Kan den andra borgenären göra så här? Han har ju skrivit på till 2008, det kostar honom inte ett öre. Han påstår att han meddelat banken detta men banken har inte hört av sig till låntagaren.
Någon som vet?
RibesRubusVitis
Förlåt, men menar du möjligen borgensman, den som gått i borgen för lånet? Borgenären är fordringsägaren.
*Felix matte*
Litet utdrag från Konsumentverkets sida
Solidariskt eller delat ansvar
Finns det flera borgensmän för en och samma skuld har de vanligtvis ett solidariskt ansvar, det vill säga en för alla och alla för en. Långivaren kan kräva vem som helst av borgensmännen på hela beloppet om låntagaren inte betalar. (Borgensmännen har sedan möjlighet att kräva pengar av varandra, se avsnittet "Om borgen måste betalas").
Har borgensmännen förbehållit sig delad ansvarighet kan långivaren däremot inte kräva en enskild borgensman på mer än hans andel. Så här kan ett sådant åtagande lyda: "För fullgörandet av ovanstående skuldförbindelse på 200 000 kronor tecknas härigenom borgen, dock att vi inte svarar för mer än 100 000 kronor vardera."

Uppsägning och jämkning
Ett borgensåtagande kan inte sägas upp eller jämkas om inte långivaren frivilligt går med på det. Oftast krävs då en ny borgensman som långivaren kan acceptera. Undantaget är om långivaren gjort en mycket bristfällig kreditprövning av låntagaren eller borgensmannen. Samma gäller om långivaren utelämnat viktig information till borgensmannen. Då är det möjligt att få säga upp eller jämka åtagandet. För att få en sådan sak prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Du kan också gå till tingsrätten.
netaave
Det är inte fråga om att lånet ska sägas upp eller att låntagaren misskött sig på något sätt.
Har också gjort lite efterforskningar på em och jag tror han måste stå kvar som borgensman till hon skriver om lånen nästa gång. Det är ju det han åtagit sig.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 03-08-2006, 23:39)
Det är inte fråga om att lånet ska sägas upp eller att låntagaren misskött sig på något sätt.
Har också gjort lite efterforskningar på em och jag tror han måste stå kvar som borgensman till hon skriver om lånen nästa gång. Det är ju det han åtagit sig.

Det viktigaste i den här frågan är inte om personen vill eller måste stå kvar som borgensman.
Viktigast är vem som har betalningsförmåga eller utmätningsbar egendom
utifall låntagaren inte skulle klara av att betala sitt lån.

Ett borgensåtagande är lika som att ta ett eget lån. Skillnaden är bara att du
lovar att betala för en annans lån om denna/e inte klarar att betala.
netaave
CITAT (Felix matte @ 03-08-2006, 23:46)

Det viktigaste i den här frågan är inte om personen vill eller måste stå kvar som borgensman.

Jo men det kollades ju redan när vi blev det för så där 25 år sedan. Trots att vi ju hade det riktigt kärvt ett tag var det ingen som ifrågasatte det, dom ser nog bara till att vi har huset.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 03-08-2006, 23:52)
CITAT (Felix matte @ 03-08-2006, 23:46)

Jo men det kollades ju redan när vi blev det för så där 25 år sedan. Trots att vi ju hade det riktigt kärvt ett tag var det ingen som ifrågasatte det, dom ser nog bara till att vi har huset.

Ja så är det... om inte den andra borgensmannen eller låntagaren själv
klarar av att betala så står ni på osäker mark.
Huset ni har kan då utmätas. Så säger lagen.
netaave
Ja det är därför vi inte tycker vi kan ta på oss mer än hälften, det skulle vi klara utan att behöva sälja.
Fast jag vet att det aldrig skulle hända.
lilla mamma
Tur att det inte är jag som sitter i denna sitsen, jag som är total analfabet på siffror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon