Sollan
... har jag tänkt göra.
Jag kommer att fylla på ny jord och plantera tillbaka de växter som ska vara kvar. Undrar nu om det är bra att gräva ner kogödsel nu eller om jag ska vänta med det till våren? Jag brukar ösa ut sådan på våren och misstänker att det inte är bra med gödsel på hösten.
Men man kan ju alltid fråga tänkte jag...
Jorden jag ska lägga ut är planteringsjord som jag har ett lastbilslass av. Misstänker dock att den inte är särskilt näringsrik....
Gurkan
Kogödsel som du köper på säck kan du nog blanda i vid höstgrävningen, den är dels inte så koncentrerad och näringen är ganska bra bunden eftersom säckinnehållet mest består av torv och det hela har komposterats under en lång tid. Säck-kossan är mer att betrakta som jord/jodförbättringsmedel än gödsel.

Gödningsmedel som lättare lakas ur på sin näring, t.ex. hönsgödsel och ännu mer konstgödsel, bör inte läggas på på hösten.

Men ... du kanske mest tänkte på att inte ge perennerna näring sent på hösten ... har dom vissnat ner för säsongen så gör nog inte kogödseln nån skada på det sättet heller.

*jag spekulerar fritt* rolleyes.gif
Sollan
Jag tror att jag väntar med gödseln till våren för säkerhets skull, så får man känna sig lite duktig då också... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon