|
Full version: HJÄLP MYROR!
Fort! Ge mig ett snabbt tips innan det blir imorgon så jag kan köpa allt myrr som finns. Skulle vattna orkiden i vardagsrummet o när jag tar in krukan till köket så KRYLLAR det av MYROR! svarta, HUNDRATALS!! De har byggt BO i min orkide...vet att det finns myrproblem här runt men inte att de byggde så snabbt o blev så många, det går en myrgång från min orkide till rummets ena hörn där de kommer in  De är i full färd med att bära en stackars liten larv till deras nya "bo".... Åh, det kliar överallt, måste in i duschen o spola av de otäckingarna som kan finnas kvar på mej.
Almdalen
20-05-2003, 21:49
Det finns hjälp att få BAYTHION MYRDOSA det är förpackningar med två små "hus" myrorna går igenom och får något på sig som de dör av, mycket effektivt. Det finns att köpa i de flesta affärer, ibland finns de bland växtnäring och liknande. Lycka till! Ingegerd
TACK! Gissa om ja ska handla hus imorrn!! De ska fanken mig inte bygga bo i min orkide som ja fick av sambon på årsdagen Vad tror ni? Går orkiden o rädda? Eller måste ja slänga ut den med bo o allt?
Hasse_h
20-05-2003, 22:03
Ja, sådana myrdosor är effektiva. De innehåller väl något som de släpar med hem till boet och matar sina larver med. På så sätt dör hela boet snabbt.
Men åtgärdar man inte orsaken hur de kom in så finns risken att de återvänder. Hade problem i dotterns sovrum där det kom in svartmyror. Myrdosorna tog död på dem, men någon månad senare fanns de där igen. Till slut tröttnade jag på att sätta ut dosor och grävde upp längs husgrunden där jag misstänkte att de kom in. En liten men djup spricka ända in till isoleringen....tätade denna och sedan har myrorna aldrig återvänt.
Ska jag kanske ställa tillbax orkiden på samma ställe då där den stod, för hur mycket ja än försökte dränka dom så va det lika många kvar. Fast då släpar de ju giftet till krukan...för ja såg att d hade små ägg i munnen..eller framtassarna eller va d heter på en myra
Ja, fy för "krypnoja" som jag brukar kalla det. Småkryp på fel ställen kan vara riktigt obehagligt, som tvestjärtar i sängen, myror i cornflakes, getingar i bilen...usch. Fast när de är på "rätt" ställen går det mkt bättre.
CITAT (Ti bee @ 21-05-2003, 00:00) Fast när de är på "rätt" ställen går det mkt bättre. Och "rätt" ställe är för mej där jag inte är!
Mmmm...eller jag.....
Gossen Ruda
21-05-2003, 08:17
Myror använder fram-, mellan-, och baktassar nästan enbart till att gå med. Tafsar gör dom med antennerna. Käkarna används till att bära med, bitas med och att äta med. Käkarna kallas med ett finare ord för mandibler. Insekter har ofta flera par men jag vet inte hur många myror har. Men det är minst 2 par. Lite myriologi.
Myrdosan brukar innhålla en söt vätska som de tar med hem till boet, giftet är ofta Borax (5% lösning)..
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 09:18
Vi bor i ett hus där det naturligt alltid har varit en myrväg rakt över tomten - vi försökte med allt; Anticimex, ta bort myrstackar vi hittade, myrmedel, letade efter sprickor i fasaden/grunden, allt vi kunde komma på och fick tips och råd om. Ingenting hjälpte! Plötsligt ett år kom det inga och de har ej heller återkommit sedan dess (6 år sedan nu) - vi har ingen aning om anledningen - men är glada för "turen"...
Grannen hade också problem - dom skulle riva en vägg och den ramlade nästan själv när dom upptäckte att det i princip var väven som höll ihop det hela - totalt söderangripet av svartmyror...huu!
Christine
21-05-2003, 10:24
Ett bra sätt att bli av med myror är att sätta ut en tallrik med sirap, (dit drar sig myrorna men blir sen fast där för alltid).
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 10:52
Attans vad smart och enkelt knep - vi är säkert många här inne som inte tänkt denna enkla tanke...
Vi har ett våldsamt angrepp i köket, som trotsar alla dosor vi har provat. De dumma djuren knallade rätt över golvet, upp i diskhon och dränkte sig. (Men tyvärr inte alla...) Nu har vi temporärt hejdat dem så de håller sig i ett hörn genom att strö mängder av salt runtomkring. En skål med sirapsvatten har också tagit kål på en del, de dränker sig helt enkelt i det! HA!
Prova att ring till anticimex och klaga på myror  SKulle inte tro att det är det enda samtalet de får. Ringe i fjor vid den här tiden... "Prova med myrdosor och myrr och hör av dig om det inte hjälper" Jaja... väntar man tillräckligt länge så hjälper det väl
Alpiner i Halmstad
21-05-2003, 13:54
Vi får ibland också påhälsning av myror bland våra orkidéer. Doppa din planta i lite "Myrr" upplöst i vatten så flyr myrorna.
M.v.h.Bernt
Nu har jag köpt mig två myrfångarhus men inte sett en myra som vatt intresserad än... hoppas på inatt, stod att de var ute efter mat på nätterna... full fart är det på vardagsrumsgolvet, tycker det är konstigt att katterna inte bryr sig om dom som annars ska fånga varenda fluga som finns
*Felix matte*
21-05-2003, 21:35
Vi fick svartmyror på altanen och också in i huset och då tog jag till tipset jag läst i Allers : Malen Kanel!Strödde ut det runt hela altanen och efter det har vi inte fått påhälsning. Har vidarebefordrat tipset till andra drabbade som också blivit kvitt myrplågan. Kanske värt att pröva!?
Malen kanel Det ska jag testa, det är just under altanen de har sitt stora hushåll så d springer runt på altanen oxå. Det blir inte fläckar av kanel?
*Felix matte*
21-05-2003, 21:51
CITAT (catlin @ 21-05-2003, 22:45) Det blir inte fläckar av kanel? Fläckar .. Var då? Nej inte har vi sett till några fläckar och inga myror heller för den delen
Fläckar av kanelen om den blir blöt på verandan tänkte jag Nu har jag iaf strött kanel lite här o var så får vi se imorrn
Jo tack, myror! Blev med hus i vintras, då inga myror visade sig... Ska oxå skaffa mej myrdosor. Vad jag har förstått på er andra så kommer de in i huset någonstans[I]. Vi har letat efter ingångar tills vi helt enkelt trott att de bor i källaren! Lite krypnoja. Fram även med div.kryddor och sirap! Tack för tidigare inlägg och vetskapen om att vi inte är ensamma med myrproblem.
*Felix matte*
22-05-2003, 05:54
CITAT (catlin @ 21-05-2003, 23:01) Fläckar av kanelen om den blir blöt på verandan tänkte jag Nej jag har inte sett några fläckar, inte ens på parkettgolvet vid dörren där jag också strödde.
Som påpekats så följer myrorna samma "vägar" hela tiden. Det fungerar genom att de har doftspår som de följer. I några fall har man lyckats få bort den genom att helt enkelt TVÄTTA bort doftspåret. I det exemplet jag hörde så var det en kvinna som hade problem med hästmyror som gick till hennes hus, hon fick bort dem med såpvatten till sist (stora mängder). Kanske fungerar kanel och annat på samma sätt, genom att det hindrar myrorna från att följa doftspåret från andra myror.
Jag fick myror i min dracena en gång. Jag planterade om och ställde krukan på ett rabarberblad, så rörde myrorna aldrig den mer.
Det som var lite konstigt är att växten växte något rent oerhört flera år efteråt och blev fantastiskt stor och vacker. Det är precis som att myrorna gjorde något bra med rötterna!
Någon som har vatt med om något liknande?!
Ett rabarberblad? Är det syran däri d inte gillar? Mina orkidéer e fortfarande bemannade  fast det verkar som de minskat på golvet iaf sen ja kanelade !!
Jag vet inte vad det är de inte gillar med rabarberblad, de luktar kanske illa eller så är de svåra att gå på! Man får byta rabarberblad när det blir visset men myrorna brukar ändå sluta gå in när det blir mer gott om mat ute:) så det gick inte åt så många rabarberblad. De tyckte säkert att de var smarta som byggde bo bredvid min hushållskompostuppsamlingskruka! Men de blev vräkta rätt snabbt.
Jag planterad ju om blomman annars tror jag inte myrboet hade försvunnit
Va o tände lampan nu o *sucka* full fart på govet.
Hej! Full fart i myrdosorna sen jag köpte dem i går! Innan jag hade köpt dem strödde jag ut curry på golvet där de kom in, funkar utmärkt! Läget under kontroll!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|