andersen
Hej alla odlarvänner, jag har en fråga.. funderar på att köpa nya resårbotten sängar på IKEA, sultan selfors och dom kostar bara 695kr st.

Är det något att ha eller skall man köpa dyrare sängar?eller duger dom bra med en bra bäddmadrass?
Lady Hamilton
Enligt de tester som funnits att läsa i typ "Råd&Rön" Så var Ikeas sängar inte sämre än typ "hästens" eller "sultan" sängarna
andersen
Tack för ditt svar Hamilton, då blir det till att åka dit och handla.
AnitaO
CITAT (Hamilton @ 03-08-2006, 18:09)
Enligt de tester som funnits att läsa i typ "Råd&Rön" Så var Ikeas sängar inte sämre än typ "hästens" eller "sultan" sängarna

Sämre i vilken aspekt?
Jag kan nog inte påstå att jag skulle "byta jämt" mellan en IKEA och en Hästens.
Hade IKEA förut och har Hästens nu, och det är ENORM skillnad i komfort vill jag nog påstå.
Men smaken är som baken ....
cic
CITAT (AnitaGg @ 03-08-2006, 18:37)

Sämre i vilken aspekt?
Jag kan nog inte påstå att jag skulle "byta jämt" mellan en IKEA och en Hästens.
Hade IKEA förut och har Hästens nu, och det är ENORM skillnad i komfort vill jag nog påstå.

Du kan läsa här i korthet.

Alla har ju inte råd att lägga 10-15.000 på en säng. Tur då att IKEA finns.
Lady Hamilton
Tack för länken! Det var den som jag letat efter. smile.gif
Bettson
CITAT (cic @ 03-08-2006, 18:41)

Sämre i vilken aspekt?

Fast köpte jag en billig resårmadrass så skule jag köpa en bättre bäddmadrass. Jag upplever nog att det är den som ger komforten.

En lite hårdare tjockare bäddmadrass sisådär en 5 cm. Den gamal tidens tagelmadrasser var perfekta på en resårmadrass. Då spelade inte resårmadrassens kvlite någon större roll.

Ju mera man väger desto viktigare är bäddmadrassen annars riskerar man att ligga ner resårmadrassen fort.
Österlena
Har du nära till IKEA bor du säkert så att det finns en Jysk-butik nära dig. Varför inte kolla där? Jag har köpt många sängar där. Och varit väldigt nöjd. Ska precis packa upp min senaste säng därifrån. (Den gamla gick inte att få fräsch efter att en hankatt hade pinkat in den i sitt revir.)

Jag har i sommar sovit över hos vänner och fick ynnesten att ligga deras i Hästens-säng som hade kostat 42.000 kr. Men jag måste säga att jag skulle aldrig köpt den, även om jag hade haft gott om kosing. Hästens sängar är ganska "stumma" (=så långt ifrån en vattensäng du kan tänka dig - om du förstår vad jag menar). Sedan krävs det att man "masserar" tagelmadrassen regelbundet för att den ska hålla formen. Mina vänner fick sin första Hästen-säng utbytt då den första inte höll vad de lovar - och det är ju flott, men ändå - ska det behöva hända? De har ju väldigt lång garanti på sina sängar - åtminstone på vissa delar av sängarna, inte på allt. Men jag vet inte, 25 år på en säng, jag skulle nog vilja byta ut en säng efter 10-15 år.

Har man oförskämt mycket pengar finns det ju även Dux. Ett märke jag också har varit nöjd med, men inte skulle ha råd med idag.
AnitaO

Sämre i vilken aspekt?

Nädå, jag menar inte att IKEAS sängar är dåliga på nåt sätt.
Men jag blev lite förvånad över att det skulle vara samma kvalité som t.ex. en Hästens.
Det känns inte sannolikt.
AnitaO
CITAT (Österlena @ 03-08-2006, 18:54)
Hästens sängar är ganska "stumma"

Det finns olika hårdhets-grader att köpa.
Min är inte alls stum.
Det beställer man utifrån tycke och smak.
Vissa vill ha lite hårdare säng och andra mjukare.
andersen
CITAT (Bettson @ 03-08-2006, 18:45)

Sämre i vilken aspekt?

Fast köpte jag en billig resårmadrass så skule jag köpa en bättre bäddmadrass. Jag upplever nog att det är den som ger komforten.

En lite hårdare tjockare bäddmadrass sisådär en 5 cm. Den gamal tidens tagelmadrasser var perfekta på en resårmadrass. Då spelade inte resårmadrassens kvlite någon större roll.

Ju mera man väger desto viktigare är bäddmadrassen annars riskerar man att ligga ner resårmadrassen fort.

Ja då blir det till att köpa bra bäddmadrasser samtidigt, det var nog lite så som mina funderingar var, tack Bettson och alla andra som har skrivit i tråden.
AnitaO
CITAT (andersen @ 03-08-2006, 18:57)
Ja då blir det till att köpa bra bäddmadrasser samtidigt, det var nog lite så som mina funderingar var, tack Bettson och alla andra som har skrivit i tråden.

Min son har en IKEA-säng.
Hans bäddmadrass heter "Timan".
Den är toppenfin.
fruberglund
Man får vad man betalar för är ett bra talesätt.

För mig är sömnen så pass viktig så jag skulle inte snåla på en säng. En säng för så lite pengar tror jag knappast mäter sig med en av bättre märke, vad än undersökningen säger. Som gästsäng, visst men inte att sova i jämt.

Våra sängar är köpta på Jysk, ett märke som de inte har längre. Har varit jättebra men nu efter 8 år känns det som det är dags för nya snart.

Hästens för 42.000...väldigt mycket överpris enligt mig. Visst är de kanske bättre men enligt mig är ingen säng värd så mycket pengar.

Viktigast är ju att den som ska sova i sängen är nöjd...har inte IKEA nån sorts pröva-på-garanti på sängar? Eller var det förut?

Lycka till och hoppas du blir nöjd!
Castea
CITAT (andersen @ 03-08-2006, 18:03)
funderar på att köpa nya resårbotten sängar på IKEA, sultan selfors och dom kostar bara 695kr st.

Jag köpte nyligen just en SULTAN Selfors från IKEA, och sover mycket gott i den! wub.gif Köpte en SULTAN Torsmo bäddmadrass till den också. Det är en ganska tjock och skön bäddmadrass.

Sov gott!

Castea
Ps. Jag fick dock rådet av IKEA att inte köpa SULTAN Storfors - den resårbotten är deras allra billigaste och duger enligt dem bäst som extrasäng bara. Sover man i den varje natt är den utsliten i fjädrarna efter ca 2 år.
cic
CITAT (fruberglund @ 03-08-2006, 19:33)
Viktigast är ju att den som ska sova i sängen är nöjd...har inte IKEA nån sorts pröva-på-garanti på sängar? Eller var det förut?

Jojjomän. biggrin.gif
Bettson
För personer som väger lite så brukar ofta sängproblemet vara att de tycker sängen är för hård. De väger så lite att de inte får stöd av madrassen.

FÖr personer med lite mera kilon brukar problemet vara att kilona via bäddmaddrassen behöver spridas på lite flera fjädrar i resoårmadrassen. Annars riskerar man att ha en grop under rumpan redan efter ett år.
misSophie
Min svåger arbetar på Jysk och vi har köpt resårmadrass o bäddmadrasser till barnen därifrån. Och då har vi inte köpt de billigaste. Dom duger som sagt endast till extrasäng.

Svågern berättade att han hade nobbat en taxichaffis att köpa en billig säng. Han gick, sur som attan o skulle minsanninte handla där!Dan efter kom chaffisen tillbaka. Det var ingen annan handlare som ville sälja en billig säng till honom...smile.gif

Jag tycker att vikten av bra säng är underskattad. Vi har resårmadrass och som bäddmadrass har vi Sensus från Jysk, jag har Sensus contura som kudde. Helt kanon enligt mig! Efter ett par nätter med den kudden var nacken såå mör. Sen hade jag (knappt) några spänningar alls. Bör väl tillägga att jag jobbar som frisör, ett yrke som är känt för att ge besvär i nacke o axlar.

Kontentan är att SATSA på sängen!!

Sov gott! wub.gif
netaave
Jysk har jättebra möbler, vi har köpt både skrivbord och stolar där.
Vi köpte däremot sängar på Ikea ock inte de allra billigaste, sen köpte vi tjocka bäddmadrasser, sover som ett barn i dom.
*Felix matte*
Vi köpte resårbottnar på OBS Interiör i juli 1991, de kostade 1495kr/st
Än idag håller de måttet... men vi har under denna tid bytt bäddmadrass tre ggr.
Bäddmadrassen är den som ger sovkomfort... pröva dig fram och känn efter vad som känns skönast att ligga på. smile.gif
Österlena
Puh! Nu är jag färdig med att sätta ihop min nya säng - det tog (som brukligt) mycket längre tid än jag hade tänkt.

Jag fick rådet idag av Jysk att köpa medar - i stället för ben - till min säng, för det ger en helt annan stabilitet till sängen. Nu har jag satt på dessa medar. Kollade i min nya IKEA-katalog vad de tar för samma vara, men det verkar inte som om IKEA längre säljer medar, för i katalogen fanns inga.

Och det är ju detta man ska tänka på - allt som kommer till! Jag skulle inte ha nån tjusig sängram eller några gavlar - men gärna ben. Men oftast ingår inte ben numera, det måste man köpa till. (Av den anledningen fick jag köra in till Simrishamn en extra sväng för ben hade jag ju glömt köpa.) Sen vill man kanske skydda sängen mot smuts, ja, då kommer strech-frottéöverdraget till, sen kanske man vill ha ett madrasskydd närmast bäddmadrassen, då kommer detta till. Kanske vill man ha en kappa som hänger ner över benen så att hunden kan gömma sig när man ska klipppa klorna, eller att man slipper se dammråttorna - ja, då kommer detta till.

Men nu när alla attiraljer är på plats, har jag hällt upp ett glas vin, tagit fram en liten bit ost och (även om det är oanständigt sent) ska jag sätta mig i min alldeles nya säng och inviga den med en liten nattsupé. Nyduschad och med alldeles rena lakan. Mmmmm!
Diabolique
CITAT (Österlena @ 04-08-2006, 02:19)
Puh! Nu är jag färdig med att sätta ihop min nya säng - det tog (som brukligt) mycket längre tid än jag hade tänkt.

Jag fick rådet idag av Jysk att köpa medar - i stället för ben - till min säng, för det ger en helt annan stabilitet till sängen. Nu har jag satt på dessa medar. Kollade i min nya IKEA-katalog vad de tar för samma vara, men det verkar inte som om IKEA längre säljer medar, för i katalogen fanns inga.

Och det är ju detta man ska tänka på - allt som kommer till! Jag skulle inte ha nån tjusig sängram eller några gavlar - men gärna ben. Men oftast ingår inte ben numera, det måste man köpa till. (Av den anledningen fick jag köra in till Simrishamn en extra sväng för ben hade jag ju glömt köpa.) Sen vill man kanske skydda sängen mot smuts, ja, då kommer strech-frottéöverdraget till, sen kanske man vill ha ett madrasskydd närmast bäddmadrassen, då kommer detta till. Kanske vill man ha en kappa som hänger ner över benen så att hunden kan gömma sig när man ska klipppa klorna, eller att man slipper se dammråttorna - ja, då kommer detta till.

Men nu när alla attiraljer är på plats, har jag hällt upp ett glas vin, tagit fram en liten bit ost och (även om det är oanständigt sent) ska jag sätta mig i min alldeles nya säng och inviga den med en liten nattsupé. Nyduschad och med alldeles rena lakan. Mmmmm!

Det där lät mysigt! rolleyes.gif
Lilla My
Nu börjar väl tråden bli "klar" för sängköpet verkar färdigt, men jag ger en reflektion ändå...

När vi köpte nya sängar för ett par år sedan (?) så gick vi till Ikea och precis som flera här skriver så avrådde de från att köpa de allra billigaste annat än till extrasäng. Jag har haft Ikea-sängar de senaste 15-20 åren och de har fungerat utmärkt. Som någon skrev, efter ett antal år vill jag ändå byta säng - hur mycket man än dammsuger och "städar" sängen så... ja, ni vet, kvalster och annat... Vi valde också en något tjockare bäddmadrass.
Lilla My
Nähä, det var inte ursprungsskribenten som hade varit och köpt såg jag nu...

Jag måste erkänna att jag tycker det är en av veckans höjdpunkter när det är nya fräscha lakan i sängen... rolleyes.gif
Ciczi
CITAT (Castea @ 03-08-2006, 19:45)
Ps. Jag fick dock rådet av IKEA att inte köpa SULTAN Storfors - den resårbotten är deras allra billigaste och duger enligt dem bäst som extrasäng bara. Sover man i den varje natt är den utsliten i fjädrarna efter ca 2 år.

Jag köpte en ny säng på IKEA för ungefär ett år sedan. Betala lika mycket för madrassen som för sängen i sig.

Castea, det står i IKEA katalogen att det är sultan sandvik som duger till extrasäng. Inget om att sultan Storfors, som inte är den billigaste heller bara duger till extrasäng. Den IKEA-anställde som sa det till dig måste ha sagt fel tror jag.

Jag har en Sultan Storfors och sover kanon i den varje natt. Till den har jag en Sultan Timan bäddmadrass.

Ciczi
Castea
Ok. Ja, det finns väl alltid en möjlighet att få fel information, tyvärr.

Bra att sängen funkar för dig i alla fall.
Hannele
Är det något att ha eller skall man köpa dyrare sängar?
eller duger dom bra med en bra bäddmadrass?

Tja, man ska väl inte använda en bäddmadrass hela livet?? wacko.gif
Bättre köpa två billigare och byta någon gång.
Rossi
CITAT (Hannele @ 04-08-2006, 11:18)
Är det något att ha eller skall man köpa dyrare sängar?
eller duger dom bra med en bra bäddmadrass?

Tja, man ska väl inte använda en bäddmadrass hela livet?? wacko.gif
Bättre köpa två billigare och byta någon gång.

Såvida den billiga varianten inte är dålig för din rygg, nacke etc. Då är det bättre att satsa på en dyrare variant.
andersen
Här kommer en rapport i från mej laugh.gif .Jag var till IKEA i fredags och köpte säng + bäddmadrass, det blev resårbotten storfors som jag tyckte kändes skönare en selfors, och bäddmadras blev det timan, kan säja att jag har sovit utmärkt på dom. Fru andersen gillar dom åxå.
ullislerum
va festligt att vi nu vet hur alla sover! sleep.gif biggrin.gif
Ophelia
En riktigt bra säng är jätteviktigt med tanke på hur många timmar man tillbringar där på rygg smile.gif
ullislerum
CITAT (Ophelia @ 06-08-2006, 20:58)
En riktigt bra säng är jätteviktigt med tanke på hur många timmar man tillbringar där på rygg  :)

sleep.gif ...sa flickan och log..
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 06-08-2006, 17:14)
Här kommer en rapport i från mej laugh.gif .Jag var till IKEA i fredags och köpte säng + bäddmadrass, det blev resårbotten storfors som jag tyckte kändes skönare en selfors, och bäddmadras blev det timan, kan säja att jag har sovit utmärkt på dom. Fru andersen gillar dom åxå.

Inte alltid är det dyraste bäst. smile.gif Bra att man har möjlighet att provligga
och känna vad som känns som skönast att ligga på.
Kanske satsar vi på de bäddmadrasserna när det är dags för byte...
nuvarande kostade 995kr/st.
Gåsis
Inte alla hittar billiga sängar, inte dyra heller för den delen blink.gif Jag är lite drygt en och sextio lång och väger +40 kilo. Ingen vill sälja en säng som passar mig sad.gif
Det vi sover i nu sen något år tillbaka är Ikeas sängar och dom är helt ok fast lite för hårda för mig.
/Åsa
Ophelia
CITAT (ullislerum @ 06-08-2006, 22:27)
CITAT (Ophelia @ 06-08-2006, 20:58)
En riktigt bra säng är jätteviktigt med tanke på hur många timmar man tillbringar där på rygg  smile.gif

sleep.gif ...sa flickan och log..<span style='color:yellow'></span>

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag kör med min Tempursäng som jag köpte när de hade erbjudande i vintras (den sängen de visade på TV-reklamen) och jag är supernöjd och killarna som levererade den var trevliga de med, trots att det strulade när jag skulle betala, där jag bor funkar mobiltelefoner dåligt (trots att det är stockholmsområdet) så de fick springa runt utomhus med kortdragaren för att se vart de kunde få kontakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon