Full version: Fiberduk
Tobb
Finns det fiberduk som är cirka 10meter bred?
Behöver troligen en fiberduk som är 10x10-15meter beroende på hur "växthuset" kommer att bli....

Eller är det bara att låna en symaksin och sy ihop 2st 4meters och 1st 2meters?
Christa
Granngården eller om de heter Lantmännen på en del orter brukar ha bred fiberduk. Minns inte hur bred men jag brukade köpa 6 meter bred och jag tror de hade bredare.
evarina
Jag har använt vägduk istället för fiberduk (men det kanske du inte vill). Den finns väldigt bred (men så bred som 10m vet jag inte). Brukar kunna finnas hos bygghandlar. Annars kanske man kan fråga vägverket?
Tobb
Får ta och fråga på lantmännen.

Men vad är skillnade på fiberduk till odlingar och vägduk?
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är vit fiberduk som skall användas istället för plast eller glas i växthuset.

10m är jag osäker på om man kan få tag på, det bredaste Lindbloms säljer är runt 6,5m bredd. Lindbloms säljer även en tjockare variant av vit fiberduk som kanske funkar bättre till växthus än den vanliga tunna som ibland är lite skör.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Tobb @ 03-08-2006, 20:30)
Får ta och fråga på lantmännen.

Men vad är skillnade på fiberduk till odlingar och vägduk?

Den vanliga vita fiberduken släpper igenom vatten och solljus och den funkar inte att använda mot ogräs.

Den fiberduken/vägduken man använder till vägar och dyl. är ofta som en tjock filtmatta som inte släpper in ljus så bra, den ska placeras under markytan den bryts ner av solljus, rötter tränger inte så lätt ugenom den.
Tobb
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-08-2006, 20:31)
Antar att det är vit fiberduk som skall användas istället för plast eller glas i växthuset.

10m är jag osäker på om man kan få tag på, det bredaste Lindbloms säljer är runt 6,5m bredd. Lindbloms säljer även en tjockare variant av vit fiberduk som kanske funkar bättre till växthus än den vanliga tunna som ibland är lite skör.

Då kanske det får bli att sy i alla fall... För jag vill ju få igenom mycket ljus till pumpan. Men hur mycket mindra ljus släpper den tjockare varianten igenom? Och hur myckket ljus behöver/klarar en pumpa? Eller är det bara för värmen som man han "solskydd" i växthusen?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag hade för mig att det har varit diskussioner om tjockleken på fiberduken och att Ingrid på V sade att hon använde en ännu tjockare fiberduk än Lindbloms och att det funkade så jag har sökt lite i forumet och hittade detta:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f33960e471cb33f

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f33960e471cb33f
Lemonne
Vi köper vår duk från Lindbloms frö och ibland Olssons frö för vår jordgubbsodling, de säljer nämligen till yrkesodlare också. Som yrkesodlare får man ange vilka mått man själv vill ha, så jag tror nog de kan ordna det för privat bruk också om man frågar snällt rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon