|
gammelnalle
03-08-2006, 20:43
jo 39:95 tog coop idag för svenska tomater. ica hade inte ens svenska.... är det tomatkris?? men på plussidan måste jag tillägga att jag skördade MINA första tomater i dag.. trall-la la la la vad jag blev glad!! och GODA var de!!! så lite tröst bidde det!! och skörden ser ut att bli god... b
Helt hutlöst...var nere på Willys idag, de tog ca 20kr/kg (Holland)...men lite längre bort såg jag att ekologiska bara kostade 29.95/kg, om jag nu minns rätt. Men det var för halvkilot. 60kr/kg för ekologiska tomater alltså, det ÄR ett rövarpris!
Med tanke på att svenska tomater konstbevattnas, kan det då verkligen bli kris annat än för vissa enskilda producenter? Det har ju varit sol och varmt med närapå medelhavsklimat, skördarna borde snarare bli större än en regnig sommar?
Hej Här har vi massor med svenska tomater, några mil härifrån i Hällekis har vi växthus med massa olika sorter och färger, var där igår och handla mmmm
MVH catarina
Snöflinga
03-08-2006, 21:05
Jag skördar svenska tomater varje dag  Inhandlade en ganska stor busktomat på försommaren, satte i stor kruka, vattnar och gödslar och det är proppfullt med goda solmogna tomater varje dag
CITAT (mittas @ 03-08-2006, 21:52) Hej Här har vi massor med svenska tomater, några mil härifrån i Hällekis har vi växthus med massa olika sorter och färger, var där igår och handla mmmm
MVH catarina Japp, Kinnekulle-tomater är allra allra godast. Oavsett form, färg eller storlek. Psst! Välkommen hit Catarina, äntligen nån från världens mittpunkt.
Hej igen Tack för välkomnandet Berith  Du också från skaraborg? MVh catarina
netaave
03-08-2006, 22:42
Här på hemköp tog dom 14.90/kg för närproducerat idag, mina börjar odna så smått också.
*Felix matte*
03-08-2006, 23:01
CITAT (gammelnalle @ 03-08-2006, 21:43) jo 39:95 tog coop idag för svenska tomater. ica hade inte ens svenska.... är det tomatkris?? men på plussidan måste jag tillägga att jag skördade MINA första tomater i dag.. trall-la la la la vad jag blev glad!! och GODA var de!!! så lite tröst bidde det!! och skörden ser ut att bli god... b 39.95 för tomater är väl inte mycket!? Vi får idag betala 69.90/kg för palsternacka Minns att jag på teve sett och hört att odlarna får ca 50öre/kg
netaave
03-08-2006, 23:37
CITAT (Felix matte @ 04-08-2006, 00:01) Vi får idag betala 69.90/kg för palsternacka  Jösses anåda! Ska jag skicka upp lite, här kostar dom 24.90 och det tyckte jag var dyrt.
CITAT (gammelnalle @ 03-08-2006, 21:43) jo 39:95 tog coop idag för svenska tomater. :angry: :angry: :angry:
ica hade inte ens svenska.... :angry: :angry: :angry:
är det tomatkris??
men på plussidan måste jag tillägga att jag skördade MINA första tomater i dag.. trall-la la la la vad jag blev glad!! och GODA var de!!! så lite tröst bidde det!!
och skörden ser ut att bli god...
b Men vad konstigt! Jag sitter i kassan på coop, och vet visserligen inget om varifrån tomaterna kommer, men det jag kan PLU på, och folk handlar är: Kvisttomater, vanliga röda tomater, cocktailtomater och just nu plommontomater. De tre förstnämnda TROR jag kostar 29.90/kilo och plommontomaterna är det extrapris på nu, 12.90/kilo. Men visst har det varit billigare. Edit: Kanske ska tillägga att jag bor i Halmstad.
Nu har jag ju egna tomater, sedan ett par veckor tillbaka, men inte har då jag sett tomater som kostat över 20 kr/kilot, den senaste månaden  , så 39.95, låter ju helt vansinnigt. Och tomatbrist borde det väl ändå inte vara efter en sån här somar
CITAT (mittas @ 03-08-2006, 22:21) Hej igen Tack för välkomnandet Berith  Du också från skaraborg? MVh catarina Japp, är också från Skaraborg. Vi är inte så många här, vilket gör det ännu trevligare när det dyker upp någon ny.  Lenasch är väl från Lidköping tror jag och zaaritha från Hjo. Ett tag var Stina från Mariestad aktiv här, och Eva St (Mariestads-trakten) brukar också titta in här emellanåt. En kille från Töreboda fanns också ett tag (har glömt hans namn), och det finns säkert nån mer som jag har glömt. Som sagt, vi är inte så många.
Här hos oss tar dom 85kronor kilot för gula vaxbönor - tur att jag odlar dom själv  . Grönsakts-och fruktpriserna är hutlösa i år!  Numera odlar jag så mycket själv som bara går. Paprikan tar dom mellan 50 och 75 kr kilot för, jag väntar på att mina "California Wonder" ska bli klara - till dess avstår jag  att köpa dessa hårdbestrutade överdyra grönsaker!!!!!
zaaritha
04-08-2006, 21:24
Mittas! Var på Kinnekulle bor du?
Farbror Blå
05-08-2006, 09:51
En man frågade i grönsaksståndet:
-[I]Vad kostar tomaterna idag?
- 60 kronor och 50 öre. -det var nog de dyraste tomater jag har hört talas om!! -Kvalitet kostar, snåljåp. -Hörrnu, du kan ta dina tomater och stoppa upp dom där solen inte skiner!
- Kan jag inte, där har jag redan gurka för 45 och 75
Hej Zaatitha Bor inte på kinnekulle. Jag bor i lugnås ca ett par mil från kinnekulle
zaaritha
05-08-2006, 19:32
OK
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|