Asså... är det nån här på jorden som lyckats ha en växt i kruka UTAN att en sorgmmygga dyker upp?? Varje gång, asså alltid när jag får en ny växt i kruka så drabbas den hela tiden av sorgmyggor. Det är helt enkelt OMÖJLIGT att inte jorden drabbas!
Lotta B
03-08-2006, 21:12
Man kan vattna med Pyrex. Sedan finns det väl gamla knep, som att sätta en tändsticka i jorden, men jag vet inte om det funkar! Jag har märkt att om jorden inte riktigt får torka upp, så blir det fler sorgmyggor. Fast det är ju inte alla växter som tål att torka ut.
Åsa, mälardalen zon 2
03-08-2006, 21:37
Man kan även köpa nematoder som man vattnar ut i jorden de tar död på sorgmyggelarverna + de kan ligga vilande i jorden i flera månader i väntan på att nya sorgmyggelarver kläcks.
Tändstickor?
Jag letade på nätet om sorgmyggor och fann då att man kan använda snus i jorden - de gillar inte nikotin!
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2006, 10:14
Tyvärr så finns det viss risk att nikotinproukter kan sprida tobaksmosaikvirus ifall det är Solanumväxter man lägger snuset på, och Solanumsläktet är stort.
Whiskuchi
04-08-2006, 12:04
Jag har nog aldrig haft sorgmyggor. Fast det kan bero på att jag är dålig på att komma ihåg att vattna så det får torka upp rejält mellan gångerna
jag har massvis runt mina hoyor, tips på hur man får bort dem tas tacksamt emot!! snus vill jag inte lägga i jorden, hoyorna är nog inte heller några nikotinfantaster. tändstickor och lagerblad har jag provat utan resultat, likaså diverse blandningar i glas som de ska fångas i...
Åsa, mälardalen zon 2
05-08-2006, 09:43
Nematoder som jag skrev om tidigare i denna länk är riktigt effektivt de tar sig in i sorgmyggelarvens kroppsöppningar och tar död på den.
http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=1
jo jag har letat efter det men inte hittat
Åsa, mälardalen zon 2
05-08-2006, 10:03
Hittar man inte nematoder där man bor kan man kontakta Bionema så skickar de en förpackning tror en förpackning går på runt 70-80kr numera med porto.
Lady Hamilton
05-08-2006, 10:44
Jag har nyss beställt o då kostade påsarna 50:- + moms sedan tillkommer frakt och fakturerings avgift. Så 5 påsar kostade sammanlagt 369:- att få direkt hem till brevlådan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.