Full version: Slangurka
Kommu
Vi har sått slangurka här hemma.
Varför blir den taggig och får väldigt hårt och bäskt skal?
Detta gäller också asie gurkan jag sått.
buffy
Det beror nog på gurksorten. Jag läste nånstans nångång att man skall välja F1 växthusgurka, det har jag gjort sedan dess och de gurkorna blir aldrig beska.
Åsa, mälardalen zon 2
Många äldre sorters gurkor har taggar, det finns även gamla sorter som är bitterfria + många icke F1 hybrider har mycket fin smak + de kan ha roligare utseende så att bara skrota dem och bara odla F1 hybrider gör inte jag.

Det finns dock några saker i skötseln som kan göra gurkorna bittra och det är ojämn vattning eller att man låter frukterna hänga för länge på plantan, så snart änden på gurkan rundar till sig så skördar man dem.

Äppelgurka
Lilla Selma
Hej! Jag har också taggiga gurkor - men taggarna är bara att borsta bort, de är ganska sköra. Annars försvinner de ju när man skalar gurkorna...

Hälsar Selma
Nikodemus2
Jag fick mina gurkplantor av svärmor så jag vet inte vilken sort det är.
Men dom är väldigt sena och det blir tjockt läderartat skal på dom.Ser inte alls aptitliga ut.Dom är även taggiga. Har jag gjort något fel eller är det sån sort?? Förresten vad skall man med en sån sort till?? wacko.gif

/Niclas
Lilla Selma
Hej igen!

Det är nog en sådan sort - mina har också ganska tjockt skal. De heter "Salladsgurka" och fröet kommer från Runåbergs. Jag tycker att de är bra att ha i matlagning istället för zucchini, exempelvis. Tycker inte att de är så goda att äta råa... Men jag skalar dem alltid. smile.gif

Nästa år får det nog bli en annan sort. Det trevliga med dessa gurkor är att de inte blir så långa...

Hej hopp från Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon