Lilla snigel
Jag är usel på krukväxter. De flesta tar jag livet av om inte första, så andra veckan i min vård.
Nu har jag bara tre växter kvar varav en snart dör den också.
Nu gör jag ett sista försök innan jag byter alla mot plast.

Ge mig tips på krukväxter som är OMÖJLIGA att ta livet av. Helst ska dom vara nöjda med att bara få vatten en gång i vecka.

Tack på förhand!
Lady Hamilton
Alo Vera släktet tar man inte död på i första taget smile.gif
Alexander-VG-zon3
hoya,svärmorstunga,paradisträd,ampelilja,kanareipalm
Betty
Aspidistra - kallades förr för "ungkarlsblomma" för den klarar sig med ytterst lite skötsel och kan dessutom stå inne i rummet för den vill inte ha det så soligt, vatten en gång i veckan låter som rena lyxen för den. biggrin.gif
Garderobsblomma är en annan uthållig växt, den mår bäst om den vattnas mer sällan, mina får vatten varannan vecka ungefär.
Gertie
Gummiplanta och Livsblad tål också det mesta. tongue.gif
Rossi
Jag tycker att Clivior och Epiphyllum är väldigt tåliga. Och Elefanttunga förstås.

Sen är det ju förstås skillnad på att bara få dem att överleva och att få dem att trivas och blomma fint! smile.gif
Sollan
Pelargoner.....
Lars-Olof Arvids
Blomstervagga (Rhoeo spathacea) tror jag inte att du lyckas ta död på. Om du vill skickar jag gärna ett par sticklingar! smile.gif

Olle
Ullet
JAg har hitintills inte lyckats ta död på en konstgjord plastväxt, jag skulle tro det är dom mest tåliga än så länge i handeln. laugh.gif tongue.gif tongue.gif
Ophelia
Skobuske (Pedilanthus tithymaloides). Finns i vit/grön och lime/grön. Växer lite sick-sack.
LadyG
Jag är fena på att avliva växter, i synnerhet i mördarfönstret i söder men där överlever och trivs faktiskt två svärmorstungor och ett gäng kaktusar.

Kaktusarna vill inte ha vatten så ofta, och dör de är det ofta övervattning som är skurken.

Ampellilja däremot är ganska lätta att ta död på om man vet hur man gör (jag vet!) wacko.gif

Alla tjockbladiga växter som lagrar mycket vatten i bladen verkar överleva bäst hos mig.

Fönsterfikus är en sådan, och den är ganska enkel att sköta, tycker jag. Duscha den någon gång med flaska och vattna när du kommer ihåg den.

Garderobsblomma är också en sån där enkelt och tacksam växt, jag har min i ett söderfönster och den får vatten ... ibland. Den håller f n på att skjuta någon form av arm, tror den ska göra en gren till, så den verkar ju gilla läget tongue.gif

Av någon anledning tycker jag att pelargoner är otroligt tacksamma att sköta också, de är så nöjda med lite kärlek, vatten och pyssel men de är inte så lätta att ta död på om man inte vattnar ihjäl dem så stammen ruttnar eller rötterna förtvinar...

En del av dem jag tog upp har andra redan nämt, så jag är rörande överens med dem smile.gif
anna_rispan
fönsterfikus??!! jag har absolut lyckats ta dör på en sån. den torkade ut. hos mig verkade den behöva mycket vatten.

ampelliljan hos mig klara absolut vatten en gång i veckan. o så är den så finurlig att den gör många skott o då blir jag lite extra mammig så då kan den få en extra skvätt vatten.

lycka till!
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 08-08-2006, 12:31)
fönsterfikus??!! jag har absolut lyckats ta dör på en sån. den torkade ut. hos mig verkade den behöva mycket vatten.

ampelliljan hos mig klara absolut vatten en gång i veckan. o så är den så finurlig att den gör många skott o då blir jag lite extra mammig så då kan den få en extra skvätt vatten.

lycka till!

hehe, där ser man så olika det kan vara smile.gif

Undrar vad det kan bero på?
storm
fredskallor av olika stolekar har jag ut plaserade lite varstans i lägenheten ,även i fönstrena, men dom är gröna och fina och blommar med sin vackra vita kolvar,jag har en mörk hall där jag har kallor, som jag byter ut med dom som står i fönstret, på så vis har jag fräscha blommor i dom mörkaste vråna hela tiden.
foolishRice
Tillandsior, s.k. "luftväxter", och liknande torktåliga växter (bromelia) är ypperliga!

Har hört rykten om sådana växter som överlevt många år utan mer vatten än från luftens fuktighet.

De som man får tag i här i den svenska handeln brukar blomma vackert och är kanske inte så extrema att de lever helt utan vatten. Ibland springer man påp sådana tillansior som odlas hängandes eller monterade fritt i luften (eller i bästa fall i en liten glaskupa).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon