Jag är fena på att avliva växter, i synnerhet i mördarfönstret i söder men där överlever och trivs faktiskt två svärmorstungor och ett gäng kaktusar.
Kaktusarna vill inte ha vatten så ofta, och dör de är det ofta övervattning som är skurken.
Ampellilja däremot är ganska lätta att ta död på om man vet hur man gör (jag vet!)
Alla tjockbladiga växter som lagrar mycket vatten i bladen verkar överleva bäst hos mig.
Fönsterfikus är en sådan, och den är ganska enkel att sköta, tycker jag. Duscha den någon gång med flaska och vattna när du kommer ihåg den.
Garderobsblomma är också en sån där enkelt och tacksam växt, jag har min i ett söderfönster och den får vatten ... ibland. Den håller f n på att skjuta någon form av arm, tror den ska göra en gren till, så den verkar ju gilla läget

Av någon anledning tycker jag att pelargoner är otroligt tacksamma att sköta också, de är så nöjda med lite kärlek, vatten och pyssel men de är inte så lätta att ta död på om man inte vattnar ihjäl dem så stammen ruttnar eller rötterna förtvinar...
En del av dem jag tog upp har andra redan nämt, så jag är rörande överens med dem