Victoria
Blir det mer vitaminer kvar i rårörd saft? Vad tycker ni om smaken på rårörd resp. kokt saft. Har själv gjort både och med svarta vinbär och jag tycker nog att den kallrörda blir mer blaskig, som en måltidsdryck typ. Jag vill ju ha REJÄLT med sting och riktig svartvinbärssmak i saften, inte för sött. Däremot gjorde jag förra året en rårörd hallonsaft, har nog aldrig druckit så god saft i mitt liv wink.gif Men har tappat bort receptet?

Kan någon hjälpa mig med ett riktigt bra recept til svarta vinbär (och gärna även röda vinbär, tycker den oxå bara blir sötsliskig ch blaskig, inte mycket smak) och hallonsaft givetvis smile.gif
netaave
Rårörd saft blir bäst av mjuka bär som jordgubbar och hallon. Den har sämre hållbarhet men naturligare smak.
Av vinbär skulle jag nog koka min saft gärna blandad med körsbär, det blir oslagbart. Blande du alla färger av vinbär.
Skogsbrynet
Hej nu vill jag nog komma med ett påstående att det är stor skillnad på kokt och rårörd saft, men det kan nog bero på både det ena och det andra. Till rårörd saft , använde jag förra året väldigt goda men söta hallon, det blev inte den friska smaken, som när jag blandade olika sorters hallon, vilket ger en friskare smak. Mitt recept hittar du på hemsidan www.hallonplantor.se det blir jättegod saft, men som sagt blanda in syrligare bär än bara Mormorshallon eller Preussen. Risarp Dessert ger sting i blandningen ( Det här var namnet på olika sorters hallon.) Kokt saft av röda vinbär blir väldigt god med citronskivor i den blandade saften. Svart vinbärssaft har jag också ett bra recept på, men det tar vi en annan gång.
christian_w
Vinbärssaft (ej kokt)

Jag har under flera år använt / gjort saft utan att koka vinbären eller saften
Saften gör jag i augusti på fäska bär eller framåt våren på djupfrusna bär.
Fin syrlig smak. Borde innehålla mycket C-vitamin. Saften ska spädas, ca 1:3 till 1:5 beroende på hur frikostig jag varit med vattnet och citronsystan under steg 1.
I originalreceptet användes mera citronsyra (60 mg) än den koncentration jag angett i steg 1, jag vet inte om mycket citronsyra möjligen kan vara onyttig i det långa loppet ...

Steg 1
------
ca 3 liter vinbär (röda + ca 20-25 % svarta)Bären behöver inte vara repade, fast jag repar om stjälkarna är bruna
ca 3 - 4 liter kokande vatten hälls på
ca 10-20 mg citronsyra tillsätts
Låt sedan stå 1 dygn

Steg 2
------
Separera bärmassan och råsaften genom att hälla det hela genom en silduk. Om man vill kan man koka återstoden i silduken med 1,5 liter vatten för att få en kokt saft som kan användas för att t ex koka Maizenapudding

Steg 3
------
Slutbehandla råsaften:

Värm råsaften lite, tillsätt 1-2 dl socker per liter saft
Tillsätt 1 kryddmått konserveringsmedel per liter saft
Fyll på i väl sköljda flaskor.
Saften kan sedan lagras vid högst + 18 grader åtminstånde 3 månader
Inga problem med jäsning (om flaskorna var väl rengjorda och välfyllda)
Det har förekommit att saften tappar färg om den lagrats mer än ca 1/2 år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon