Victoria
Hej,

Jag ska väl erkänna att jag har fallit pladask för nävorna smile.gif Tyvärr är vi oftast borresta på semster hela juni månad, så det är ju inte ofta och länge jag får se mina nävor i fullt blommande prakt. Jag har ALDRIG sett min näva Dalmaticum blomma, har haft den i två år, men mamma säger att den är fin ohmy.gif/ Tänkte införskaffa lite nävor som blommar juli-augusti, gärna lite lågväxade. TIPS?
Betty
Bergnäva - Erodium manescavii är lågväxande, den började blomma hos mig igår. Den ska blomma ända till september enligt uppgift på nätet. Dessutom är den jättesnygg med sitt djupt flikiga bladverk. wub.gif

Fler nävor som blommar hos mig just nu:
Blodnäva både vit och violett, skuggnäva, Geranium farreri-docknäva, Geranium oxonianum ’Katherine Adele’ och ’Walters Gift’ - kronnäva, kashmirnäva, Geranium ’Brookside- trädgårdsnäva, fast Brookside är ganska hög, de andra är låga.
Madeleine1
Jag har en vit Blodnäva Geranium sanguineum 'Album' (bild) som blommar nu. Liten och söt. Och dessutom blommar Jungrunävan Geranium sanguineum striatum (bild). Sen har jag förstås en massa andra nävor som blommar nu, men de är långt ifrån lågväxande... tongue.gif
Snöflinga
Jag köpte en jordnäva i början på juni och den blommar än rolleyes.gif mycket lågvuxen ... ljusrosalila med mörkare strimmor i ... snygg ...
fruberglund
CITAT (Madeleine1 @ 04-08-2006, 18:04)
Jag har en vit Blodnäva Geranium sanguineum 'Album' (bild) som blommar nu. Liten och söt.

Jag med men min har blommat över för länge sen. Hmmm, konstigt. Kanske beror på vart i landet man bor eller vad kan det bero på?
Madeleine1
CITAT (fruberglund @ 05-08-2006, 10:52)
CITAT (Madeleine1 @ 04-08-2006, 18:04)
Jag har en vit Blodnäva Geranium sanguineum 'Album' (bild) som blommar nu. Liten och söt.

Jag med men min har blommat över för länge sen. Hmmm, konstigt. Kanske beror på vart i landet man bor eller vad kan det bero på?

Ingen aning. Vi verkar ha zon 2-3 båda två. Det står juli-augusti på min och det verkar stämma rätt så bra. Den är inte så blomvillig (inte så många blommor åt gången), men desto sötare...
Betty
Min vita blodnäva har sin peak nu, helt översållad av blommor. smile.gif
cato
På grund av sommarens torka har många blommor kommit tidigare än vanlig. Samtidigt har de blommat över rekordsnabbt.

Klipp av blomstänglarna på nävorna så kommer de förmodligen att blomma en gång till.

Hälsningar
CATO
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon