Victoria
Hej,

Jag har letat som en galen efter en växt som är typ 70-80 hög, blå, senblommande som ska stå med min röda rudbeckia. Det har varit JÄTTESVÅRT och det jag hittat och tittat på har inte riktigt passat. Fel höjd, fel färgnyans, fel blomningstid eller fel typ av blomma. Jag har titat på konformade växter typ salvia lavandel etc, men de faller på höjden. Jag har ställt många krav, men NU har jag hittat den. HOS GRANNEN!!! biggrin.gif *garv* Ett problem kvarstår dock. Grannen är bortrest och jag är SÅ sugen på att få veta vad detta är! smile.gif Måste springa och köpa NU! biggrin.gif KÄner mig som ett barn som hittat godispengar. TOTALT överlycklig. Vet ni vad det är. Något särskilt nödvändig info om växten tas oxå tacksamt emot smile.gif

ewa zon 3
Agastache - Anisisop. Trivs i väldränerad jord i full sol, aromatiska blad, lång blommning, humlorna älskar.
Lätt att fröså, mina plantor frösådde jag inne i mars och de har blommat vackert länge nu.

/Ewa
Victoria
TACK!

Då kanske jag kan lugna mig och be grannen om fröer. Får jag lika fin blomning som hon nästa år på fröer? Är det en perenn örtväxt eller måste jag så om varje år? Är den härdig? Bor i zon 4-5. Det ska stå på ett soligt läge intill huset. Så det är nog närmare 4:an där smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Victoria @ 04-08-2006, 19:05)
Är det en perenn örtväxt eller måste jag så om varje år? Är den härdig? Bor i zon 4-5.

har grannen den så klara den sig hos dig med så mycket skiljer inte klimatet . wub.gif
Victoria
*skratt* Jo, det är ju klart att vi har samma klimat jag och grannen smile.gif Men jag vet ju inte om hon har frösått sin i år eller om hon haft den sedan förra året eller längre smile.gif
ewa zon 3
Kortlivad men lättodlad perenn står det i en av mina trädgårdsböcker.
Ger rikligt med fröplantor genom självsådd står det också.

/Ewa
Sollan
Min anisisop är sådd på plats för 5-6 år sedan och den frösår sig själv om den trivs. Som liten är den väldigt lik brännässla, lite violettare anstykning bara. Tyvärr lätt att rensa bort om man inte passar sig.
Gillar sol. Underbar, den doftar anis när man gnuggar bladen.
Pernillaheterjag
Här kallar vi den för fjärilsbuske eftersom fjärilarna drar sig till den....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon