Full version: Pumivalp
LiteNiklas

Familjen har fått en ny medlem. En liten Pumivalp som är 9 veckor gammal.

Just nu är den väldigt aktiv, och den har som hobby att gräva djupa hål i rabatten. Är det någon som har tips hur man kan få den att sluta med det ?
Jag förstår att det är någon instinkt som dom har att gräva och gömma saker men det blir ju lite jobbigt i längden.

En annan fråga, finns det växter som är giftiga för små hundar ?

Hälsn
Niklas smile.gif
LiteNiklas
oj förlåt...vilken gigantisk bild det blev......
herkules
men jisses en sådan söt valp! wub.gif
nu har ni att göra sisådär 14-15 år framåt!
ni får hitta på någon annan "tillåten" sysselsättning istället för grävandet, till slut så lär de sig ju vad de får göra och inte göra.

lycka till med valpen - han/hon är söt socm socker! wub.gif
AnitaO
Att gräva är som sagt väldigt kul för dom flesta valpar.
För övrigt instämmer jag med föregående talare smile.gif
Avled valpen och ge den nån lämpligare sysselsättning så lär den sig snart.

Oerhört söt valp wub.gif

Det finns giftiga växter.
Änglatrumpeter kommer jag på direkt.
Kanske har nån annan fler att komma med?
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på hur många hundar det finns och hur många giftiga växter det finns i naturen så är det ganska ovanligt att hundar förgiftas av växter, men det har ju hänt att hundar förgiftats av ex. gullregnskvistar som man beskurit bort från trädet och sedan låtit ligga kvar på marken och hundar kan ha svårt att motså färska kvistar som är trevliga att tugga på.

En hundvalp som tuggar och äter på allt bör man dock ha uppsikt över hela tiden, syrrans hundvalp åt upp en tomatplanta för mig under några minuter som han var ensam på altanen han blev dock inte sjuk av den, hans mage var nog van han åt ju allt när han var liten, även tapetklister.
Leia
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-08-2006, 10:13)
han åt ju allt när han var liten, även tapetklister.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det är jag helt övertygad om att min också skulle göra om han fick möjligheten! laugh.gif

Min 13 veckors valp är också tokig i att gräva, vi säger nej och försöker avleda med leksaker i stället. Har ioförsig inte fått honom att sluta ännu men jag tänker att trägen vinner.... biggrin.gif
Annika i Fyledalen
Hallo...

Ett bra tips är att lägga lite, eller mycket hundbajs i hålet, övers lägger du ett lager jord.
Hunden tycker då att det är äkligt att gräva just där fler gånger och du blir effektivt av med hundbajsarna.

Lycka till... smile.gif
Airamya
Hihi, en pumivalp? Underbart wub.gif
De ungerska hundarna är lite säregna dock... Jag har ingen erfarenhet av just pumi, men om de är det minsta lika sina släktingar puli så vill de gräva ner o gömma allt möjligt i jorden. Min mammas puli har små gömmor i hela min trädgård, istället för att äta godiset han får så gräver han ner det för att ha i svåra tider, fullt beredd på svältperioder på den ungerska pustan... laugh.gif

Jag har dock makerat tydligt för honom att han bara får gräva på vissa ställen i trädgården och det håller han sig till.

Lycka till med valpen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon