Full version: Blomsterbönor
Christa
Det sägs att om man lämnar för många bönor att mogna ut på blomsterbönor så blommar de mindre. Rankorna får ju dock blommknoppar med samma mellanrum som de fått hela tiden. Får de mer blommor där de blommat tidigare om man tar bort alla bönor eller vad menas egentligen? De klänger uppför en spalje och på de understa 2 metrarna är det inte så mycket blommor längre men om det är normalt eller om det beror på att det sitter en del bönor kvar vet jag inte. Hur långa skall bönskidorna vara när man plockar dem? Har lämnat en del eftersom jag tyckte de var för stora men nu ser jag att de bli väääldigt stora om de får fortsätta att växa.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska äta bönbaljorna så ska du plocka dem innan fröerna i dem sväller, skär dem sedan i bitar eller trimla innan du tillagar dem hela tillagade baljor känns lite sträva på ytan.
Med tanke på att man skördar baljorna ganska unga så brukar det komma nya blommor hela tiden.

Är det så att du ska torka fröerna och äta eller så så ska de sitta kvar tills de praktiskt taget börjar torka på plantan och då brukar blomningen avta all kraft går ju till att mata fröerna.
Christa
Tack för svar. Brukar det alltså komma nya blommor även nere på halva plantans höjd? Där är bara grönt nu.

Innan bönorna sväller så blir de över 20 cm långa men då kan man alltså äta ganska stora bara de är platta.
Åsa, mälardalen zon 2
Blommorna brukar komma i toppen vill man förhindra att det ser kalt ut nere så kan man plantera låga blomsterbönor bredvid så får man blom även längre ner.

Och ja det brukar gå bra att äta ganska stora baljor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon