MrNorth
Hej!

Är det nån som testat toyota prius? Jag pendlar en del och har faktiskt funderat på att byta ut min Volvo mot denna bilen. men hur mycket drar den "egentligen", då tillverkarnas uppgifter sällan håller. Jag kör på motorväg 10 mil om dagen i hastigheter 100-120 km/h. Kör väldigt sällan i stadstrafik. Vill ju självklart att bilen skall vara till nytta även om jag byter jobb. Vilka varvtal jobbar bensinaren på när man är uppe i motorvägsfart (100-140)? Man vill ju inte sitta med en surrig mopedmotor i 4 timmar om man ska nånstans..

Har även testat Volvo V50 med 1.6D men den drog verkligen inga 4,9 som man skrev. När jag cruisade i 100 så visade datorn 6.9 då motorn var uppvärmd.

Så man är ju lite kluven. Vad är bäst för miljön? Mitt självklara svar är ju bilar med bränsleceller, men där är vi inte än....

/Henrik
Gurkan
0,69 för en sån liten diesel låter väldigt mycket tycker jag.

Jag kör min gamla (-94) Audi 80 på 50/50 bensin/E85, den drar 0,69-0,70 ren bensin eller ca 0,85-0,87l/mil när jag har 50/50 blandningen. Olika bilar klarar olika blandning utan modifiering.

Som en jämförelse bara ... jag har ingen erfarenhet av "miljöbilar".

Bäst för miljön är den som drar minst skulle jag säga. Det är inte svårt att tanka etanol längre men det går ju såklart åt energi för att tillverka etanolen så att en bil skulle vara "miljövänlig" eller "koldioxidneutral" för att den går på etanol är ju önsketänkande. Lite bättre än benisn kanske, hoppas jag.
Farbror Blå
Volkswagen och en masa andra märken gör också nya miljöbilar, kolla:

Här kan man läsa om miljöfordonen
Emma_
CITAT (MrNorth @ 04-08-2006, 20:48)
Hej!

Är det nån som testat toyota prius? Jag pendlar en del och har faktiskt funderat på att byta ut min Volvo mot denna bilen. men hur mycket drar den "egentligen", då tillverkarnas uppgifter sällan håller. Jag kör på motorväg 10 mil om dagen i hastigheter 100-120 km/h. Kör väldigt sällan i stadstrafik. Vill ju självklart att bilen skall vara till nytta även om jag byter jobb. Vilka varvtal jobbar bensinaren på när man är uppe i motorvägsfart (100-140)? Man vill ju inte sitta med en surrig mopedmotor i 4 timmar om man ska nånstans..

Har även testat Volvo V50 med 1.6D men den drog verkligen inga 4,9 som man skrev. När jag cruisade i 100 så visade datorn 6.9 då motorn var uppvärmd.

Så man är ju lite kluven. Vad är bäst för miljön? Mitt självklara svar är ju bilar med bränsleceller, men där är vi inte än....

/Henrik

Nu är ju jag bara 17 år, så jag kör inte bil än, och är inte så värst insatt i det där med varvtal och sånt. Vi har i alla fall en toyota prius, och det är en otroligt bra bil! Det är bra fart i den trots att det är en hybridbil, och den går finfint på mororväg så det behöver du inte oroa dig över. Den är ju optimalt anpassad till stadstrafik, men vi bor på landet och kör i högre hastigheter långa sträckor också. Nu på sommaren drar den ca 5,5 dl/mil, och på vintern är det ju lite högre. Du "lär" dig också köra mer miljövänligt och energisnålt efersom du får stjärnor när du är duktig. rolleyes.gif

Tyst är den också, när man kör sakta hörs den verkligen inte alls. Det har hänt när vi har kört i mer befolkade områden att folk framför bilen inte har märkt att man kommer så man får veva ner rutan och be dem gå åt kanten. Gissa om de blir förvånade! tongue.gif Man brukar kunna köra i 40-50 km/h på plan mark innan bensinmotorn går igång.

Otroligt lättkörd, accelererar bra, är skön att köra (skakar inte) och så tyst att man kan somna i den utan problem. Jag gillar den verkligen! smile.gif
Farbror Blå
ajaj, lät farligt det där, både lättkörd och så tyst att man kan somna i den...
Kombinera inte dom verksamheterna bara laugh.gif
MrNorth
Låter ju bra det där... men hur bär den sig åt om jag exempelvis vill dra om en husvagn eller nåt. På min S80 så växlar jag ner till 4an och gasen i botten så sticker den om i ett huj, är väl uppe i 4500-5000 varv. Växellådan på priusen verkar lite "skum"....

kan tillägga att jag är en sån som gillar att köra bilar, inte åka i dem... ju mera körglädje och vägkontakt man har desto bättre smile.gif

Ska se om jag kan provköra en prius imorrn hos Toyota

/henrik
Emma_
CITAT (MrNorth @ 06-08-2006, 14:45)
Låter ju bra det där... men hur bär den sig åt om jag exempelvis vill dra om en husvagn eller nåt. På min S80 så växlar jag ner till 4an och gasen i botten så sticker den om i ett huj, är väl uppe i 4500-5000 varv. Växellådan på priusen verkar lite "skum"....

kan tillägga att jag är en sån som gillar att köra bilar, inte åka i dem... ju mera körglädje och vägkontakt man har desto bättre smile.gif

Ska se om jag kan provköra en prius imorrn hos Toyota

/henrik

Jo, jag har ju tyvärr mest åkt, och aldrig kört den med husvagn i alla fall, så det kan jag inte svara på.

(Och eftersom jag åker så är det viktigt att man kan somna i den, så det så Farbror Blå. tongue.gif )

Edit: Stavar som en kratta. rolleyes.gif
misSophie
Toyoyta Prius är bra som stadsbil! Ska man köra lite mer blandat är det nog bättre med en "vanlig" bil. Den uppgift jag har fått om Prius (hörsägen) är att den drar 0,4-0,5 l/mil. Jag gissar att det är vid blandad körning.

Då finns det rent bensindrivna bilar i den storleksklassen som drar mindre. Och rent generellt drar en diesel mindre också, om Mr North är inne på det. Kör man långa sträckor lönar sig diesel mer, trots den betydligt högre skatten.

Jag skulle föreslå en diesel med partikelfilter, om milöhänseendet kommer i första hand. Det finns bra bilar, med detta installerat som kan dra husvagn o dyl.

Angående motorvarv ligger en 2.0 HDI motor på ung. 2000 rpm vid 120 kmh.

Hoppas du hittar en bra bil som du blir nöjd med, Mr North!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon