CITAT (MrNorth @ 04-08-2006, 20:48)
Hej!
Är det nån som testat toyota prius? Jag pendlar en del och har faktiskt funderat på att byta ut min Volvo mot denna bilen. men hur mycket drar den "egentligen", då tillverkarnas uppgifter sällan håller. Jag kör på motorväg 10 mil om dagen i hastigheter 100-120 km/h. Kör väldigt sällan i stadstrafik. Vill ju självklart att bilen skall vara till nytta även om jag byter jobb. Vilka varvtal jobbar bensinaren på när man är uppe i motorvägsfart (100-140)? Man vill ju inte sitta med en surrig mopedmotor i 4 timmar om man ska nånstans..
Har även testat Volvo V50 med 1.6D men den drog verkligen inga 4,9 som man skrev. När jag cruisade i 100 så visade datorn 6.9 då motorn var uppvärmd.
Så man är ju lite kluven. Vad är bäst för miljön? Mitt självklara svar är ju bilar med bränsleceller, men där är vi inte än....
/Henrik
Nu är ju jag bara 17 år, så jag kör inte bil än, och är inte så värst insatt i det där med varvtal och sånt. Vi har i alla fall en toyota prius, och det är en otroligt bra bil! Det är bra fart i den trots att det är en hybridbil, och den går finfint på mororväg så det behöver du inte oroa dig över. Den är ju optimalt anpassad till stadstrafik, men vi bor på landet och kör i högre hastigheter långa sträckor också. Nu på sommaren drar den ca 5,5 dl/mil, och på vintern är det ju lite högre. Du "lär" dig också köra mer miljövänligt och energisnålt efersom du får stjärnor när du är duktig.

Tyst är den också, när man kör sakta hörs den verkligen inte alls. Det har hänt när vi har kört i mer befolkade områden att folk framför bilen inte har märkt att man kommer så man får veva ner rutan och be dem gå åt kanten. Gissa om de blir förvånade!

Man brukar kunna köra i 40-50 km/h på plan mark innan bensinmotorn går igång.
Otroligt lättkörd, accelererar bra, är skön att köra (skakar inte) och så tyst att man kan somna i den utan problem. Jag gillar den verkligen!