Full version: Fjärilsbuske/budleja
Victoria
Skulle gärna ha några exemplar av denna bske men vet ej om den klarar det högländska småländska klimatet. Någon som vet?

Undrar samtidigt hur det ser ut som "fullvuxen" Blir den väldigt yvig och bred eller är den mer som en syren? Det finns ju inga bilder någonstans på HELA buskar. Någon som har någon bild?
jegi
Härdig är den inte i zon 5, men den fryser ned vad jag vet även i låg zon. Däremot så överlever den och skickar nya långa skott på våren. Det klarar den av hos mig i zon 4 och säkert klarar den också zon 5.

Jag har min i en upphöjd rabatt i söderläge.

Ingen bild fn. Min blir inte yvig men den behöver stöd för att inte falla åt sidan. Här blir den ca 2 m.
kerstin z5-6
ja den överlever i z5 , du kan sätta den i en rabatt med större perenner -för nån syrenstorlek uppnår den inte -blir som en större perenn-och ganska smalt växtsätt
Ser död ut på våren och får inte klippas i före den bladat ut, i kall zon
fruberglund
Såg en sån buske häromdagen och kände att jag bara måste ha en sån, visst är det vackra! Jag fastnade för den mörkvioletta.

I de växtbeskrivningar jag sett så står det zon 3, om den går högre får du ju chansa på. Går den hos Kerstin uppe i norr så borde den funka hos dig också laugh.gif

Den jag såg står i zon 2 och var en medelstor buske. Den verkar vara rätt smal nertill så nåt runt fötterna bör den nog ha. Att ha den bland perenner som Kerstin skrev är nog inte helt fel.
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2006, 09:43)
Ser död ut på våren och får inte klippas i före den bladat ut, i kall zon

Jag har låtit bli att klippa den, uton tagit bort det döda,
så lång och fin den är nu (zon 2 förstås) väldränerat.
kerstin z5-6
men även det döda" ska låtas bli " i norr -sätt dej på sekatören ett tag -smile.gif tills du ser blad ....
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2006, 11:23)
men även det döda" ska låtas bli " i norr -sätt dej på sekatören ett tag -smile.gif tills du ser blad ....

Ja, man ska vänta väldigt väldigt länge med sekatören, till midsommar.
Gör inget, om man inte klipper alls...
Anders zon 1
Man behöver inte klippa buddleja (utom det som är dött naturligtvis) men personligen tycker jag att den växer finare och mer regelbundet om man klipper ner rätt rejält på våren. Fast det är naturligtvis en smaksak hur man väljer att göra. Men det är ju inte något man behöver fundera på i zon 5 där naturen sannolikt sköter "nerklippningen "själv. smile.gif
Hannele
CITAT (Anders zon 1 @ 06-08-2006, 00:17)
personligen tycker jag att den växer finare och mer regelbundet om man klipper ner rätt rejält på våren.

Ja, ni som bor i zon 1, har kanske råd att "klippa ner rätt rejält"...
wonderboy
[quote name='Anders zon 1' date='06-08-2006, 00:17' post='459515']
Man behöver inte klippa buddleja (utom det som är dött naturligtvis) men personligen tycker jag att den växer finare och mer regelbundet om man klipper ner rätt rejält på våren.

Men nog är det väl så att den endast blommar på årsskotten? Det är i alla fall vad jag läst. Jag tycker mig också ha läst att denna nedklippning medför rikligare blomning av, i så fall, naturliga skäl.
Alexander-VG-zon3
gammal tråd men om nån läser

hos mig finns här stora fina buskar så en i dag och den va väl 1-2m hög
Kakaduan
Jag bor i zon 3 och har försökt få dem att överleva hos mig hur många gånger som helst, men det GÅR bara inte! Jätteledsen för det...

Kakaduan
jegi
Men du har förstått att dom fryser ner och skjuter nya skott från backen?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kakaduan @ 14-06-2007, 09:07) *
Jag bor i zon 3 och har försökt få dem att överleva hos mig hur många gånger som helst, men det GÅR bara inte! Jätteledsen för det...

Kakaduan

dom får inte stå för blött på vintern heller då i hårda klimat det är rötterna som för överlevnaden och har dom det för blött är det risk att dom ruttnar . så lerjord är inte bra
Kakaduan
Jag vet att växter ibland fryser ner. no.gif Då hade det inte varit något problem. Men mina fjärilsbuskar har inte frusit ner - de har dött. They have seased to be, they are no more, they are dead. -cry-.gif

Kakaduan

Alexander-VG-zon3
hur länge väntade du innan nytt kom igen ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon