Full version: Ettåriga blommor ...
Kristina zon 3
Hej

Har tänkt mig att plantera ett antal ett-åriga blommor i rabatten. På perenner brukar det ju framgå hur tätt man ska plantera för att det ska bli bra, men hur tätt planterar man ett-åringar. Ska man göra något speciellt, byta jord, det finns speciellt jord för lådor, och det är väl vanligast att man har ettåringar i diverse lådor. Näring? har också sett diverse olika. Svällgel? Behövs det annan omsorg om ettåringar eller är det framtaget för att nybörjare (som jag är) ska shoppa onödigt mycket. Jag märkte själv förra året när jag exprimenterade med dyr jord och billig (4 för 100) i två olika krukor, på dessa växter blev det jättestor skillnad. I rabatten har jag krattat ned gödsel nu i vår. Kanske det räcker?

Hälsar en fundersam

Kristina (som hellre köper blommor för pengarna)
Louise i Göteborg
Ettåringar behöver (vill ha) mer näring än perenner. Dom har ju bara detta året på sig till frö biggrin.gif
När man odlar i kruka kan man kontrolera jordkvalite och näring enklare än i rabatt däremot måste man vattna....det är här svällgel och andra produkter kommer in i bilden.
Om du har gödslat dina rabatter nu är det bara att plantera. Växer det klent kan man vattna med flytande näring av något slag senare (eller gör det ändå).
Plantavstånd står ibland på fröpåsen annars är det bara att försöka tänka sig hur stora dom blir, man kan plantera ganska tätt. Ettåringar är inte så dramatiskt, blir det fel får man en ny chans nästa år.
Kristina zon 3
Så borde jag ju givetvis ha tänkt/begripet. Skönt att man får ställa "korkade" frågor blink.gif Nu ska i alla (är säker bortåt en 50 plantor vid det här laget, häftigt eftersom det började med ynka 9 frö) Flitiga Lisor, som ser ut som små rosor ned i landen. Fick tipset här på odla att man kunde knipsa av dem om de blev för höga och sätta den avknipsade igen, wub.gif så många blir det.

Hälsningar från Kristina
Louise i Göteborg
Grattis, lisor har jag aldrig lyckats fröså. Däremot är färdiga plantor hur enkla som helst. Du får säkert superfina rabatter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon