Full version: Orm
zaaritha
Bevare mej! Skulle sätta vit fetknopp på en sten i e-m;s.
Då rörde det sej i kirskålen i närheten! En orm--ca 6 dm lång--röd grundfärg m "ringformigt" mönster. Väldigt vackra färger--men jag hojtade, förstås! Min man kom o såg också ormen, men slank snabbt iväg.... Ja--inte min man--men; ormen! blink.gif
Boxer
laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
mittas
Hej

Tvi va äckligt wacko.gif

Ormar är bland det värsta ja vet.

När ja är i skogen tittar ja mer efter ormar än
det ja gått dit för t ex svamp

Är det mycket myror i området brukar ja slappna av lite,
sägs ju att ormar inte gillar myror och tvärtom, men ja vet inte
riktigt säker..........................

MVh catarina
Snöflinga
Usch då ... klart du blev rädd ohmy.gif fast jag undrar vad det kunde vara för sorts orm ... trodde det bara fanns huggormar och snokar här huh.gif
Boxer
Jag tycker det är alldeles för lite orm. Skulle gärna ha några hasselsnokar och kopparödlor på min tomt. Men trots att vi har mycket sten och berg så har jag aldrig sett någon här.
zaaritha
Har sökt på Google--det var en korallorm! Som nå´n oansvarig person, antagligen slängt ut...
Boxer
Jösses! Var det en sådan här?

Den är väl giftig?
Snöflinga
Trodde väl det ... stackarn, undrar hur den klarar vår vinter
huh.gif ... är den giftig månntro ...
Lady Hamilton
ohmy.gif Hade en sådan "dykt upp" hade jag nog "skitit knäck i spiraler"!! ohmy.gif
Annars om jag ser huggorm snok eller kopparorm blir jag inte speciellt rädd
Ior
Det var med största sannolikhet inte en korallorm. Det kan ha varit en mjölksnok som rymt eller blivit utsläppt. Den påminner om korallormen i färgteckning.
zaaritha
Mjölksnok--är den rödaktig m ljusare ringar runt kroppen?
Ior
Här finns några bilder

http://www.repti.net/reptile_pictures/Lamp...ltis+triangulum
Boxer
Otroligt vackra, som smycken!
zaaritha
Men; är de vilda, s a s.?
Nej--dumt av mej--här finns väl bara svart snok, vanlig snok, huggorm o ormslå?
Dum fråga, kanske, jag är mycket okunnig om ormarter!
Såg ej de gulaktiga ringarna på den vi hade i trädgården..
Ior
Nej, de är inte "vilda", I sverige finns bara tre naturligt förekommande "vilda" ormarter. De är hasselsnok, huggorm och vanlig snok.
Om det var en mjölksnok du såg hade den rymt från någons terrarie eller blivit utsläppt. Sådana djur dör när det blir vinter och kallt, om ingen fångar in dem.
Anki.P
Majsormar är vanliga husdjur i Sverige, så det kanske var en sådan som kommit lös, ofarlig men fy va äckligt. Hörde på radion att fler och fler släpper ut sina ormar (tom giftormar som cobra och skallerormar) , sköldpaddor och ödlor i naturen när dom tröttnar på dom. För ett par år sedan var det 2 damer som plockade svamp i skogen i Nynäshamn söder om Stockholm och traskade rakt på en 5 meters boaorm. ohmy.gif Snacka om att man skulle få en chock!! mad.gif
Whiskuchi
Stackars orm, den kommer dö till vintern om den inte fångas. Finns det ingen reptilintresserad människa i närheten som kan tänka sig att försöka fånga in den?
zaaritha
Våra grannar som bor intill fritidsgården, ca 200 m härifrån; sa att de
sett en man som släppte ut nå´t ur en svart "säck", dagen innan ormen skrämde mej!Kan ju vart den som kommit hit?
Synd om den, om den ska dö i höst!
Jag reagerade m rädsla, jag vet--men vill absolut inte att den ska dö!
Whiskuchi
Den är inte anpassad till det svenska klimatet och kommer med största sannolikhet dö när kylan kommer (om den inte svälter ihjäl före - den är ju förmodligen inte van vid att fånga sin mat) sad.gif
Finns det några djuraffärer i närheten som har reptiler? Eller någon privatperson som kan tänkas ta en titt efter den (ormexperter vet ju var de ska leta)
zaaritha
Nej - inga djuraffärer närmare än Skövde! Jag får väl ringa o höra om nå´n kan komma o söka!
Theriss
Korallorm är inte så vanligt i Sverige, i så fall mjölksnok. Den ser ut som korallormen men är ofarlig (korallormar är giftiga).
Majsormar är nog den vanligaste ormen att ha som husdjur:

På den här länken finns bild på mjölksnok:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/mjolksnok.htm
Gossen Ruda
Jag har en gång lärt mig en ramsa för att kunna skilja korallormar från andra. Typiskt värdelöst vetande: laugh.gif

Red to yellow kill a fellow
red to black venom lack.
Whiskuchi
och jag har lärt mig en liknande:

Red on black - you're ok, Jack
red on yellow - kills a fellow

tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon