Lady Hamilton
När jag planterade mina gurkplantor i växthuset så blev det 2 st "över". Ärligt talat så brukar jag varje år lyckas få död på de 2 första som jag planterar ut i växthuset wub.gif Men i år så överlevde alla smile.gif Så de 2 x-tra plantorna hade jag "ingen plats" åt..................
När jag kom på att jag kunde testa att ha dem i uterummet, med snören uppbundna i en "torkställning" Samtidigt så använde jag mig av tipset från Åsa om att skära ut botten på krukan så att inte rötterna skulle "störas".

Så här ser det ut i "krukan" jag måste vattna 2-3ggr varje dag i denna hetta men gurkplantorna växer som "ogräs" och det blir många gurkor smile.gif
Jag har även i växthuset använt mig av liknande medtod men då odlar jag i hinkar och i sandbädd med gräsklipp. Och hitills har "kruk" o "hink" odlingen givit mest.
Lena Fransson
kanonbra idé! man kan ju förlänga odligssäsongen i uterummet! vad glad familjen blir när de upptäcker att uterummet också har blivit växthus! biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Lena Fransson @ 10-08-2006, 15:39)
........vad glad familjen blir när de upptäcker att uterummet också har blivit växthus! biggrin.gif.............

laugh.gif Ja för att inte tala om när det blir mera höstlikt och man även drar in Physalisen + alla andra växter som jag övervintrar laugh.gif laugh.gif

Glömde att skriva tidigare att jag har nematoder i jorden för att minimera risken för "flug invation" och det fungerar bra smile.gif Jag har inga som hellst problem med flugor i uterummet. Jag har vinterisolerat och extra belysning så min odlings säsong kan bli lååååång rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon