Full version: Kompost
yrhedan
Hej!
Jag har köpt kompostgaller som jag satt ihop och ställt på baksidan av vårat hus, där vi har skog (har ställt den direkt på marken). Detta gjorde jag i våras och sedan dess har i kastat avfall från trädgården (gräsklippp, ogräs) och från köket (frukt och grönsaksskal, äggskal). Jag slänger inga matrester (från något som tillagats) och absolut inget kött i den.
Min mamma hävdar att den ändå kommer dra råttor och möss, vilket jag fått för mig att den inte borde göra. Det enda jag har sett är att det ibland är kråkor i den, vilket jag tänkt lösa genom att göra ett lock med nät överst. Har jag eller min mamma rätt?
Jag har surfat lite på denna sidan och fick lite tips, men jag vet inte helt vad som passar in på benämningen "öppen kompost". Räknas min som en sådan? Jag skulle bli väldigt tacksam om nån kan hjälpa mig med det här.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en öppen kompost du har och det finns alltid en viss risk för gnagare när man har en kompost de kan ta sig in i men risken är inte så stor ifall man inte slänger sånt som kött, fisk, ost, bröd och dyl. De där kompostgallerna är dock inte så effektiva det tar LÅNG tid för det att förmultna oftast är det för torrt i den typen av kompost. En komposttunna funkar mer effektivt och materialet bryts ner snabbare.

Om du bor i någonting liknande villa och har egen sophämtning kolla med kommunen, i många kommuner kan man få sänkt sophämtningsavgift ifall man komposterar i godkänd tunna så det kan löna sig att investera i en lite dyrare kompost som kommunen godkänner.

Vill man ha en lite mer avancerad kompost än kompostgaller men kanske inte det allra finaste, och inte betala så mycket finns ju även den komposten Lidl har med i reklambladet som de börjar sälja på torsdag

http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.2...60810.p.Kompost (Men jag tror inte denna blir godkänd av kommunen för helt råttsäker är den nog inte. Men man kan ju slänga grönsaksavfall och liknande det borde brytas ner snabbt i denna typen av kompost.)
Anki.P
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-08-2006, 15:27)
Det är en öppen kompost du har och det finns alltid en viss risk för gnagare när man har en kompost de kan ta sig in i men risken är inte så stor ifall man inte slänger sånt som kött, fisk, ost, bröd och dyl. De där kompostgallerna är dock inte så effektiva det tar LÅNG tid för det att förmultna oftast är det för torrt i den typen av kompost. En komposttunna funkar mer effektivt och materialet bryts ner snabbare.

Om du bor i någonting liknande villa och har egen sophämtning kolla med kommunen, i många kommuner kan man få sänkt sophämtningsavgift ifall man komposterar i godkänd tunna så det kan löna sig att investera i en lite dyrare kompost som kommunen godkänner.

Vill man ha en lite mer avancerad kompost än kompostgaller men kanske inte det allra finaste, och inte betala så mycket finns ju även den komposten Lidl har med i reklambladet som de börjar sälja på torsdag

http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.2...60810.p.Kompost (Men jag tror inte denna blir godkänd av kommunen för helt råttsäker är den nog inte. Men man kan ju slänga grönsaksavfall och liknande det borde brytas ner snabbt i denna typen av kompost.)

Hej Åsa.
Jag har en sån plastkompost, som jag haft i 1 år nu. Jag häller i allt utom lagad mat och kött. Mest kaffesump/ grönsaker/ blomrens m.m känns det som.............. När ser man om det är färdigt att användas? Jag har hällt Weibulls snabbkompost med jämna mellanrum och rört om så gott det går, tunnan är halvfull. Nu tycker jag att det börjar lukta amoniak om det.... Har det blivit något fel då eller ska det vara så? Snälla svara om du vet! Mvh Anki
KURT
Det vanligaste felet med hushållskomåpost är att det blir alltför fuktigt, man måste oftast hjälpa till genom att tillsätta spån eller papper så att det torkar upp lite. Det är klar när det ser ut som jord!
Ally
Om det luktar ammoniak är det för mycket kväve.
Du behöver inte använda såna "snabbkompost", det behövs bara om du har enbart torra kompost material.
dvs. allt som är grönt är kväverik, allt som är torr/död/vedartad är kolrik.

Om du inte lägger i bröd, kött, ost, etc. och har bara grönsaksrester och trädgårdsavfall, det kommer inte att dra möss eller råttor...

Komposten är färdig när det ser ut som jord! biggrin.gif
Tar kanske ett år eller mer i en sluten kompost, mycket längre om det är bara en galler kompost (eftersom den torkar ut).
Jag brukar använda komposten "för tidigt", med mycket klumpar gräs och flis, men bara som marktäckning. Suverän ändå! laugh.gif

Lycka till! Det är härligt att tillverka egen jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon