CITAT (Johan.S @ 08-08-2006, 21:33)
CITAT
Detta skall ske innan den 5 augusti
Är inte den lämpliga tidpunkten att slå av blasten beroende på vilken sorts jordgubbar man odlar, det finns trots allt både tidiga och sena sorter? Nej, induceringen sker i stort sett samtidigt för samtliga sorter. Däremot finns det ju lite tråkigt att slå av blasten på de sorter som fortfarande ger bär, så som vanlig trädgårdsodlare skulle jag nog spara plantorna som de är.
Ett jordgubbsland bör föryngras efter tre säsongers full skörd, det vill säga det femte året (efter säsong) för en höstplantering och fjärde året (efter säsong) för en vårplantering. Det finns många smarta lösningar för föryngringar, tex att spara revplantorna och peta ut dem i en mellanrad. Där kan de rota sig, och efter ett år kan man fräsa upp moderplantsraden, då har man ett helt nytt ungt land, som snabbare ger skör. Det går ju visserligen inte att göra så här hur många gånger som helst, eftersom även jordgubbsplantor mår bra av att få lite ny jord. Dessutom kräver det ju lite större arealer, vilket oftast man har sämst med i en trädgård
Jag delar gladeligen med mig av min kunskap!