CCC
Jag undrar om man ska klippa ner jordgubbsplantor när man har skördat jordgubbarna?
Tesa
Japp...det kan man göra..men det går att låta bli också..
Glöm inte att ta vara på avläggare om du skall utöka eller förnya..
CCC
Ok. Hur ska jag ta var på avläggare? Ska de planteras i krukor inne över vintern eller?
Lady Hamilton
Avläggarna kan du gräva ner direkt där du vill ha dem. Annars kan du gräva ner dem på annat lämpligt ställe över vintern, om du inte redan nu vet var du vill plantera dem till våren.
Tobb
Men hur klarar jordgubbarna att man klipper bort bladen då den inte har sugit tillbaka näringen från dem??? unsure.gif
cato
Jag brukar låta en del blad i plantans centrum vara kvar. Det tycker jag fungerar
bra.
De nya plantorna brukar jag sätta i kruka. Då får de en bra start när man sen sätter ut dem.

Hälsningar
CATO
Lemonne
Vi yrkesodlare slår av blasten 5 cm från marken, efter det att vi tagit till vara på revplantorna. Detta skall ske innan den 5 augusti, för därefter sätter induceringen igång.
Johan.S
CITAT (Lemonne @ 06-08-2006, 13:43)
Vi yrkesodlare slår av blasten 5 cm från marken, efter det att vi tagit till vara på revplantorna. Detta skall ske innan den 5 augusti, för därefter sätter induceringen igång.

Varför beskär man blasten på jordgubbsplantorna?

Vad betyder "inducering" i det här fallet?

Lemonne
Dels slår man av blasten för att "föryngra" plantorna, dvs det kommer upp unga friska blad och man får bort det gamla sjuka som kanske har både svampsjuka och insektsangrepp. Det är naturligtvis väldigt viktigt att få bort den avslagna blasten. Dessutom slår vi ju av ogrös som sprids med frön som vi då också får bort från fälten.

Med inducering i det här fallet menar jag själva bärsättningen.
Johan.S
CITAT
Dels slår man av blasten för att "föryngra" plantorna, dvs det kommer upp unga friska blad och man får bort det gamla sjuka som kanske har både svampsjuka och insektsangrepp.
Dessutom slår vi ju av ogrös som sprids med frön som vi då också får bort från fälten.
Med inducering i det här fallet menar jag själva bärsättningen.
Tack för svaret, det var intressant.

CITAT
Detta skall ske innan den 5 augusti

Är inte den lämpliga tidpunkten att slå av blasten beroende på vilken sorts jordgubbar man odlar, det finns trots allt både tidiga och sena sorter?
mulle
Hur ofta behöver plantorna egentligen föryngras? Jag har kört med samma nu i tre säsonger och inte gjort annat än tagit bort utlöparna.
Jag fick massor med gubbar i år.
Borde jag satsa på föryngringsingrepp redan nästa år?
Mulle
rosita
CITAT (mulle @ 09-08-2006, 07:14)
Hur ofta behöver plantorna egentligen föryngras? Jag har kört med samma nu i tre säsonger och inte gjort annat än tagit bort utlöparna.
Jag fick massor med gubbar i år.
Borde jag satsa på föryngringsingrepp redan nästa år?
Mulle

Vart 3:e eller 4:e år brukar jag sätta nya plantor på nytt ställe. Då brukar plantorna ge mindre frukt.
ingrid fuxwall
Tack för informationen från yrkesodlare - nu vet jag varför de slog av blasten här i går.

ingrid
Lemonne
CITAT (Johan.S @ 08-08-2006, 21:33)
CITAT
Detta skall ske innan den 5 augusti

Är inte den lämpliga tidpunkten att slå av blasten beroende på vilken sorts jordgubbar man odlar, det finns trots allt både tidiga och sena sorter?

Nej, induceringen sker i stort sett samtidigt för samtliga sorter. Däremot finns det ju lite tråkigt att slå av blasten på de sorter som fortfarande ger bär, så som vanlig trädgårdsodlare skulle jag nog spara plantorna som de är.

Ett jordgubbsland bör föryngras efter tre säsongers full skörd, det vill säga det femte året (efter säsong) för en höstplantering och fjärde året (efter säsong) för en vårplantering. Det finns många smarta lösningar för föryngringar, tex att spara revplantorna och peta ut dem i en mellanrad. Där kan de rota sig, och efter ett år kan man fräsa upp moderplantsraden, då har man ett helt nytt ungt land, som snabbare ger skör. Det går ju visserligen inte att göra så här hur många gånger som helst, eftersom även jordgubbsplantor mår bra av att få lite ny jord. Dessutom kräver det ju lite större arealer, vilket oftast man har sämst med i en trädgård

Jag delar gladeligen med mig av min kunskap! wub.gif rolleyes.gif
Bassam
ja, du kan klippa ner nu, men gödsla behöver inte på grund att de sover på den här tiden, man ska gödsla på våren och sommar.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon