Full version: clematisfråga
tajger
Jaha, då har man satt sej själv på pottkanten igen då!:blink:
Jag och mamma har beställt några clematis från estland. dom har stått i höga krukor sedan dom kom i våras och nu undrar jag om det är dax att plantera dom nu? Vad jag kan se när jag tjuvkikar så finns det fina rötter nu. För visst kan man väl plantera dem även på sensommaren??
En av dem heter Rouguchi och den är mitt problembarn för jag vet inte hur jag skall göra med den. Vad jag förstått klättrar den inte och vad gör man med den då om man inte vill ha den insnärjd i perennerna eller i en buske?
Kan en dö gammal knotig syren passa som stöd tro?
Hoppas att någon kan hjälpa mej att räta ut mina frågetecken! wub.gif
/ tajger
Betty
Jag brukar beställa klematisar från Estland, köpte bl.a. en Rouguchi för några år sen - den klättrar med bladskaften precis som andra klättrande klematisar. smile.gif Hos mig klättrar den tillsammans med ett gäng andra klematisar på en spalje av armeringsmatta. Visst kan du plantera nu, mina som jag beställde för i år planterade jag för några veckor sen. Tidigare år har jag planterat ännu tidigare typ mitten - slutet av juni.
Jag brukar blanda ner en näve benmjöl i jordlagret närmast under planteringsgropen och strö lite sand närmast rothalsarna. Jag klipper dessutom av plantorna ovanför 2-3:e bladparet, på så sätt får plantan kraft att bilda ett bra rotsystem och risken för vissnesjuka minskar. smile.gif
CurlySue
hej,
antar att de är billigare i estland? eller har de roliga sorter där?
Var handlar ni??
Står själv inför att planera clematis inköp inför nästa vår.
kerstin z5-6
ja det kostade kring 30-35kr sist jag beställde:)
Betty
Vår lokala STA-grupp gör gemensam beställning varje år. De vi beställde i år kostade 25:-/st .
kerstin z5-6
25 -inklusive frakt ??-då är ni billigare än sta skellefteå -jag beställer nog själv i år smile.gif
Sylvia
Vi på Gbg-kretsen beställer också varje vår från Kivistik. Kostar 25,- / st.

I maj hade jag turen att träffa Taavi Kivistik på Türi Blomstermarknad i Estland. Han sålde klematis för 50 EEK = ca. 28 SEK / st. Och då var det frågan om stora, redan knoppiga eller blommande plantor i 5-literskrukor.
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2006, 20:04)
25 -inklusive frakt ??-då är ni billigare än sta skellefteå -jag beställer nog själv i år smile.gif

DE kostade 25:-/st.
Det blev ett totalpris på 32:-/st inkl. frakt smile.gif
fruberglund
Skämtar ni eller? Ni kan ju inte lägga ut sån här information och inte lägga med nån hemsideadress eller adress där man kan beställa laugh.gif tongue.gif

Vi andra kanske också vill ha tag på några av dessa billiga och säkert fina klematis eller försöker ni hålla dem för er själva?

Väntar mig en adress snarast rolleyes.gif wub.gif
Gillan
CITAT (fruberglund @ 05-08-2006, 23:49)
Skämtar ni eller? Ni kan ju inte lägga ut sån här information och inte lägga med nån hemsideadress eller adress där man kan beställa laugh.gif  :P

Vi andra kanske också vill ha tag på några av dessa billiga och säkert fina klematis eller försöker ni hålla dem för er själva?

Väntar mig en adress snarast rolleyes.gif  :wub:

Jag sällar mig genast till fruberglund jag, och ropar samma
fråga laugh.gif . Herre min.......det blir ju tre st tilll priset av en ( minst !! ) blink.gif

Och då infinner sig genast en följdfråga.......Är det därför som ni
beställer rosor från När och Fjärran också?! Eller beror det
på helt andra saker än priset? Typ originalitet osv? Frågar den
alltid nyfikna Gillan wub.gif
Betty
Skämtar ni eller? Ni kan ju inte lägga ut sån här information och inte lägga med nån hemsideadress eller adress där man kan beställa laugh.gif  :P

Roogoja heter stället vi beställer ifrån. smile.gif
Vi sambeställer inom vår STA-avdelning i jan/feb och sen får vi plantorna (rötterna) drygt en vecka in i maj. De storblommiga klematisarna kostar 25:-, de helbladiga/småblommiga kostar bara 20:-. Priset för frakten är beroende på hur många vi är som beställer, vi delar alltså kostnaden för frakten lika mellan oss. smile.gif
Klematisarna levereras inte som färdiga växter med blad och allt - utan som en rotkvast som man sedan så fort som möljigt måste plantera i krukor. smile.gif
guntil3
förlåt en dum fråga men vad är STA-avdelning? Finns det någon hemsida till dem ni köper ifrån?

Gunilla
tajger
STA betyder Sällskapet trädgårdsamatörerna och dom har olika lokalavdelningar. Kan tänka mej att medlemmarna har gått ihop och gjort en sambeställning eller nåt.
/ tajger
fruberglund
CITAT (Betty @ 06-08-2006, 19:05)

Roogoja heter stället vi beställer ifrån. smile.gif
Vi sambeställer inom vår STA-avdelning i jan/feb och sen får vi plantorna (rötterna) drygt en vecka in i maj. De storblommiga klematisarna kostar 25:-, de helbladiga/småblommiga kostar bara 20:-. Priset för frakten är beroende på hur många vi är som beställer, vi delar alltså kostnaden för frakten lika mellan oss. smile.gif
Klematisarna levereras inte som färdiga växter med blad och allt - utan som en rotkvast som man sedan så fort som möljigt måste plantera i krukor. smile.gif

Tackar och bockar för det wub.gif

Nu blir det till att botanisera och välja. När vi köpt till mer tomt (ska göra det i höst) så ska det byggas en pergola och då behövs det ju lite klematis ihop med klätterrosorna såklart smile.gif
fruberglund
Jaha, det var ju inte svårt att genast hitta 8 favoriter jag bara MÅSTE HA biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
anilin
Hur betalar man till Estland?Måste man ha Mastercard eller Visa?Går det med vanlig bankinbetalning?Eller postgiro?
Mvh anilin som inte har såna kort
guntil3
jag har kollat på deras hemsida men kan inte hitta någon form av adress eller ställe där jag kan beställa (i Estland). Ffinns det någon som vet vart man vänder sig för att beställa klematis?

Gunilla
Betty
CITAT (guntil3 @ 13-08-2006, 23:14)
jag har kollat på deras hemsida men kan inte hitta någon form av adress eller ställe där jag kan beställa (i Estland). Ffinns det någon som vet vart man vänder sig för att beställa klematis?

Gunilla

Jag föreslår att du skickar ett mail och frågar hur du ska gå till väga för att beställa:
kivistik@trenet.ee
titti49zon6
Jag har beställt därifrån.....skicka ett mejl så får du så småningom ett tillbaks med uppgift om vilka sorter som finns samt pris och beställningslista
Dom jag beställde i år kostade 30:- för alla storblommiga och 27:- för alpina,integrifolia ,recta och tangutica
Frakt 50:- om man beställer mindre än 50 st annars fraktfritt minsta beställning är 10 st
Inbetalningskort medföljer och betalas genom svensk bank
Lätt som en plätt och mycket lätt att beställa mer än man har plats för
Lycka till alla med beställningen
Kom ihåg att beställningen skall vara inne i mitten på februari och då levereras rötterna i början av maj
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon