Full version: Vilken gödning?
KLS
Hej!
Jag bor på en skogstom i zon 3. Har nu fällt 2 stora tallar och en asp och hoppas på att PH värdet förändras till det bättre. I höstas planterade jag jordgubbar, björnbär, caprifol, rosor, perenner. Är det vettigt att gödsla dessa växter nu och även kökslandet inför potatissättningen. Även gräsmattan behöver näring och för att få bort mossa. (Har tidigare använt Algomin Gräsmattegödning.)

Tack på förhand!

Hälsningar
Kristina
Ingrid på Västkusten
Hönsgödselvatten för snabba 'kickar' och så hästdynga - man kan använda gräsklipp också. Allt detta utom hönsdyngan då är oftast helt gratis, helt ekologiskt :-)

Prova att sprida den torkade hönsdyngan på gräsmattan :-)
och javisst - gödsla på - NU är en bra tidpunkt(jag har för mig man även glödslar jordgubbar mitt i sommaren)

Hälsar Ingrid
KLS
Hej igen!
Har tidigare använt hönsgödsel men det var för starkt. Och här i trakten kan jag inte få tag på "riktig dynga". Jag tänker mig att åka till handelsträdgården....
/Kristina
Ingrid på Västkusten
Där kan Du köpa komposterad kodynga utan problem. Säljs numera på säck.

Hönsgödselvatten är jättebra att använda om Du tidigare upplevt det för starkt (hur då?) . Man behövr inte alls använda mkt av hönsgödseln när man använder granulatet, det innehåller mkt kväve och ger alltså en tillväxtsignal till växterna. Strör man det på jorden och myllar ned det mellan växterna fungerar det bra.

I handelsträdgårdne finns det en mängd fina preparat på dunk och flaska man kan göda med såsom Blå Korn. Detta agerar försurande i Din trädgård och sätter ner andelen mullämnen, och är en kortsiktiglösning - bra för amplar och urnor men inte för friland. Så detta är inget jag rekommenderar.

Har Du tittat i Gula Sidorna efter stall? Det finn nästan alltid stall i närheten, oftast där man inst anar det. Hästintresset är fortfarande stort :-)

Hälsar Ingrid
Hannele
Nässelvatten är också mums - gratis dessutom.
Trädgårdsmannen
Nässlor har vi gott om - lägger man bara massa blad i en hink vatten och låter dra och sedan vattnar ut - eller är det inte riktigt så enkelt?
Ingrid på Västkusten
Jo - och det luktar i min bok etter resor och sju svåra år värre än hönsgödselvatten, men är ack så himla bra. I gamla forumet hade vi en beskrivning på en luktlös variant som jag tyvärr itne sparade.....
Åsa, mälardalen zon 2
Låt nässlor ligga i vatten (jag brukar ta halva hinken med packade nässlor och fyller på med vatten), rör om någon gång per dag, när det börjar stinka hemskt brukar det vara klart, det brukar ta någon vecka ungefär. Späd ungefär 1liter nässelvatten med 9 liter vatten, hungriga växter som pumpa och squash kan man ge ännu starkare dos.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon