Simon A
05-08-2006, 20:05
Hej,
Jag funderar att nu till hösten dra igång en liten annorlunda "krukodling". Min idé är att bygga en låda som jag sedan planterar diverse olika växter i. Tanken är att köra ett litet djungeltema, ett par små palmer, någon liten klätterväxt, en liten konstgjord sjö med några fiskar i, ett litet vattenfall och lite färgglada blommor och frukter/grönsaker. Nu har jag lite frågor om detta:
1. Har ni några tips på hyffsat lättodlade och tåliga växter (mini-palmer, klätterväxter etc.)? Dem bör rimligtvis gå ihop med varandra, dvs. så att ingen kräver vatten 2ggr/dagen och någon annan vatten 1ggr/månaden eller att någon växts rötter tar upp hela lådan. Då jag har dåligt med pengar så ska dem inte behöva något konstgjort ljus (HPS-lampor etc.)
2. Jag hade tänkt att lådan skulle vara ungefär 1,5x1,5 m, hur djup bör den då vara?
3. I vilket material bör jag bygga lådan? Antar att jag behöver någon hållbar plast inuti så att vattnet inte läcker.
4. Något annat som jag bör tänka på?
Och som sagt - jag har inte världens bästa ekonomi så det får bli ett litet budgetprojekt.
/MVH,
Simon
(Jag hoppas att jag postade i rätt forum nu, annars ber jag så mycket om ursäkt!)
evarina
05-08-2006, 20:12
Ska du ha lådan inomhus? Eller i växthus? Eller på inglasad veranda?
Simon A
05-08-2006, 21:51
CITAT (evarina @ 05-08-2006, 21:12)
Ska du ha lådan inomhus? Eller i växthus? Eller på inglasad veranda?
Jag hade tänkt att jag skulle ha den inomhus precis vid ett fönster med kvällssol.
/MVH,
Simon
Alexander-VG-zon3
05-08-2006, 22:08
om palmer trivs så kan dom bli stora uppimåt en meter efter några par år .
men där finns ju bergplamer som håller sig små som äe lättskötta å klara sig med bara 200lux så du kan sätta dom så dom för skugga ,
klätterväxter hoya,kung cissus,passiflora m.m. och sen kankse nåt krypande med å nåt annat kolla runt vad du tycker är fint du kna ju kolla på en blomnster äffar å se vad du gillar å köpa det du tycker om sen sprida ut dom naturligt å kanske sätta lite stenar å grenar så dom kan klättar på m.m. billigt å bra från naturen OBS ta inte levande grenar .
sen så kan lådan vara av trä om du har plast invändigt men låt överskott vatten rinna veck .lådans djup vet jga inte ritikgt kanks50cm om du ska ha damm eller nåt
sen vet jga inte om damm å vattenfall är för dyrt å för stort så du inte överarbetar det kan vara svprt med skötsel med fiksar som behöver pump å värme . fast det går lösa det emd du kna ju köpa färdiga formar å sen installlera pump å sånt även vattenfall .