Full version: Bästa fältfloran?
Castea
Hej!

Söker tips på en bra svensk fältflora! Både nyutgivet och gamla favoriter (jag har bra antikvariat i sta´n! wink.gif)

Tack!
Piccante
Jag har bokhyllan full av alla slags floror och bestämningslitteratur men den enda som duger till syvende och sist är Den nya nordiska floran av bo Mossberg och Lennart Stenberg, ISBN: 91-46-17584-9. Men den är ingen vidare fältflora tyvärr med sina 2,27 kg sad.gif Även dess föregångare Nordens Flora är bra.

När det gäller fältfloror så brukar jag ta med Krok& Almquist Svensk Flora, fast det är en bestämningsnyckel och ingen bildflora.

Det finns en fältflora av Björn Ursing som finns relativt nyutgiven. Den verkar vara populär men jag har aldrig bläddrat iden så jag vet inte hur den är.
Monarda
Har en gammal flora utgiven 1976- Vilda blommor i våra marker. Fotografisk flora i färg utgiven av Bonniers. Den har jag släpat med mig land och rike runt och den har fungerat bra. smile.gif
Castea
Fint!

Tack för era tips! De ska kollas upp närmare nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon