Margaretha
Har en liten dunge med blå stormhatt som inte vill blomma. De fick flytta i höstas från en rabatt där det troligen var för torrt. De fick mjöldagg och svåra angrepp av löss varje år, vilket förstörde blommorna.

Nu verkar de må bättre - varken löss eller mjöldagg i sommar - men några blommor att glädja sig åt har de inte fått. Kanske en eller två små förskrämda saker på varje stängel.

Tidigare stod de i full sol en stor del av dagen, nu mer vandrande skugga. Vad är idealet?

De få blomställningar som de producerar, med nästan ingen blomma på, är slingriga och ostadiga. Och inte ett dugg vackra och pampiga.

Finns det hopp eller får det bli komposten nästa? sad.gif
Eva i Skåne
Jag gissar på att de hämtar sig efter flytten och blommar praktfullt nästa år.
Jag tycker de verkar ganska anspråkslösa. Mina finns både i sol och i skugga och några står i mager jord.
Dock är de inte så stora och kraftiga iår eftersom det varit så torrt.
kerstin z5-6
I rätt läge blommar de aldrig hos mej före mitten av augusti -och efter flytt tar de nog två säsonger innan de visar vad de kan -avvakta o vattna:)
Margaretha
Tack! Det behövdes lite "råg i ryggen" för att låta dem stå kvar. Det har jag fått av er!

wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon