Full version: ID-hjälp fluga
Piccante
Jag tyckte dessa lurviga små såg så goa ut, men vad är det? Med korta antenner och vingribbornas utseende så måste det väl vara en blomfluga? Men jag hittade fler än en art i min bok som försöker imitera humlor.

amaira
Visst är det en blomfluga, och som du säger syns det tydligt på vingarnas ribbmönster; den "falska vingkanten" som löper innanför den verkliga vingkanten.

Jag kan tyvärr inte svara dig vilken art. Både för att de är svåra att särskilja, men också för att jag inte ser hela flugan. Jag vet inte hur din fluga ser ut på bakkroppen.

När du försöker identifiera den, lägg märke till de ljusa knäna och mörka låren och skenbenen, på mellan- och bakbenen.
Piccante
Tack för svaret amaira, här är en bild på bakdelen.
amaira
Haha! Bravo Leocarpus!!

Du kanske t.o.m. har en bild ovanifrån rolleyes.gif ?
Utifrån fram och bak biggrin.gif gissar jag på Eristalis intricaria.
Piccante
Nä... jag har nog ingen bra bild ovanifrån. Jag förstår att det är vingarnas mönster som syns bättre ovanifrån.

Eristalis intricaria kollade jag på tidigare men jag tyckte att jag hade så knasiga bilder i min bok på dem så jag var inte säker. Den jag har fotat har ganska brett mellan ögonen, brukar de ha det??? eller skiljer de åt mellan könen? För i min bok så har E. intricarius hanen "normala" ögon medan bilden på honan har ögonen mer åtskilda. det var de som gjorde mig osäker. Annars verkar vingarna stämma bra med den. Färgen kan visst vara varierande hos dem.

Men tack så mkt för hjälpen smile.gif
amaira
Det är en hona som du har fotat. wub.gif

Här är en bild på ett par typiska pojkögon:

En Syrphus-art (Syrphus ribesii?) i en av mina gula liljor.

Flughanar har så stora ögon för att kunna spana efter tjejer... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon