Trädgårdsmannen
Både vinbär och krusbär förökas väl vanligtvis genom avläggare - men vet någon om det finns utsikter att lyckas om man tar sticklingar? Hur går i så fall bäst tillväga?
Hannele
Det är bara att stoppa en pinne i jorden, kanske lite sandblandad. Skrapa lite av barken.
Bäst att göra, när man gallrar i mamma-busken.
Hasse_h
Måste hänga på med en fråga, kan man göra på samma sätt med bondsyrén och weigela-arter? Har några sådana pinnar som står i en hink med vatten i förhoppning om att det ska bildas rötter, men de kanske borde ner i sandblandad jord istället?
KURT
Det går utmärkt att ta sticklingar från alla vedartade växter, endel bildar rötter lättare än andra. Jag tycker att luftig sandblandad jord är att föredra framför vatten. Det finns också rotningshormoner som man kan doppa sticklingarna i innan man sätter dem. Man bör ju fundera på om busken/trädet man tar sticklingar från är rotäkta.
Trädgårdsmannen
Hur djupt sätter man dem om det gäller vinbär och krusbär?

Nästa fråga - fungerar det med björnbär som är taggfri också - eller får man ett taggigt resultat?

Frågan är hur man vet/tar reda på om dom man utgår ifrån är rotäkta? wacko.gif
Hannele
Jag fick i veckan en stickling av taggfri björnbär (med rötter) av min kompis.
Man sätter sticklingen så djupt, tills berget tar emot... tongue.gif
Ca 5-20 cm.
vihemma
CITAT (KURT @ 21-05-2003, 10:51)
Det går utmärkt att ta sticklingar från alla vedartade växter, endel bildar rötter lättare än andra. Jag tycker att luftig sandblandad jord är att föredra framför vatten. Det finns också rotningshormoner som man kan doppa sticklingarna i innan man sätter dem. Man bör ju fundera på om busken/trädet man tar sticklingar från är rotäkta.

Vilken tid på året är den bästa tiden för detta?
Går det bra på hösten också?
Cilla
Jag tycker också att grovporig jord är bättre än vatten för sticklingförökning.

Rothormoner kan man få av salixkvistar. Jag tror att hormonet frigörs om man blötlägger och vattnar med det. En salixkvist i en blomvas med andra växter kan få dem att skjuta rötter.

Jag sticklingförökar och gör avläggare hela säsongen till dess att jag inte tror att växterna kommer att hinna rota sig då marken blir för kall.
vihemma
Det känns kul att det finns flera med samma intresse men med större kunskaper än en själv smile.gif

Tack alla wub.gif
mattes
CITAT (Trädgårdsmannen @ 21-05-2003, 09:51)
Både vinbär och krusbär förökas väl vanligtvis genom avläggare - men vet någon om det finns utsikter att lyckas om man tar sticklingar? Hur går i så fall bäst tillväga?

Hej!

Det går bra att nypa av kvistar av bägge sorter och låta dem rota sig i vatten. Det tar visserligen ett tag innan rötterna kommer, men jag har prövat och det fungerar bra.

Hälsningar Ulla Mattes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon