Full version: Morotsrecept
rosita
Jag har mängder med morötter och stort behov av idéer hur man kan variera dem i matlagningen. Kokta, stekta och ugnsbakade på längden och på tvären det vet jag , men sen tar min fantasi slut! Någon som har några tips?

unsure.gif
netaave
Prova att marinera morötter tunt skivade i olja, vinäger, s & sv.p och koriander.
Castea
Har du även möjlighet att kunna göra morotsjuice, så är detta en fin vegetarisk rätt:

MOROTSCURRY, 4 pers

6 medelstora morötter
2 gula lökar
Smör eller margarin
2-3 tsk curry
1 tsk salt
2 krm socker
2,5 dl morotsjuice
0,5 dl röda linser
0,5 dl russin
Ca 2 tsk pressad citron
(Salta jordnötter)

Skala morötterna. Skär dem i långa klyftor. Skala och skär löken i tunna klyftor. Smält litet fett i en gryta och fräs morötter, lök och curry utan att rotsakerna tar färg. Rör om under tiden. Tillsätt salt, socker och morotsjuice. Koka upp och sjud under lock ca 10 min.

Lägg i sköljda linser och russin och sjud ytterligare under lock 5-10 min, tills morötter och linser är kokta.

Smaka av med citron och blanda i hackad persilja. Strö eventuellt över litet salta jordnötter.

Servera med ris, couscous eller bröd.
Gåsis
Morotsmarmelad

Ingredienser
500 g morötter
1 citron
1 apelsin
4 dl vatten
1 kg syltsocker

Gör så här
1. Skölj och skala morötterna. Riv dem fint på rivjärn. Skölj citron och apelsin väl och riv av skalet på fina sidan på rivjärnet. Undvik att få med det vita, då blir marmeladen besk. Halvera frukten och pressa saften ur dem.
2. Blanda morötter, citrusskal, saft och vatten i en kastrull. Koka ca 10 min eller tills morötterna är mjuka.
3. Tillsätt syltsockret och koka ca 5 min. Skumma väl.
4. Häll upp marmeladen på varma burkar. Sätt på locket när marmeladen svalnat.

Jag brukar byta ut lite av vattnet mot en liten skvätt konjak, det blir jättegott.

/Åsa
Yin o Yang
Den här pajen gjorde jättesuccé hemma smile.gif

MOROTS- OCH BACONPAJ

PAJDEG:
2 ¾ dl mjöl
100 gr kallt smör
2 msk vatten

Blanda ingredienserna till en deg, låt vila kallt ca 30 minuter. Klä en pajform, nagga botten med gaffel. Grädda i 200 grader ca 10 minuter. Låt kallna.

300 gr morötter
150 gram bacon
salt, peppar
100 gr riven Västerbottenost
3ägg
2 dl mjölk

Riv morötterna grovt. Tärna baconet och fräs knaprigt. Lägg i morotsrivet några minuter. Krydda. Låt svalna och vänd ner osten.
Vispa samman ägg och mjölk. Blanda ner morotsröran. Häll i pajskalet och grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 30 minuter.
mulle
MOROTSSOPPA - en favorit som jag, som i övrigt inte är speciellt förtjust i morötter, älskar:

Koka morötterna mjuka, kör dem i mixer tillsammans med blåmögelost och lite vatten och lägg smeten i en kastrull där du reder med mjölk eller grädde.

Fråga mig inte om mängder för jag brukar koka "på känn". Men man ska vara försiktig med osten eftersom den ju är rätt salt.

Mulle
Yin o Yang
Här kommer en soppa till - makalöst god wub.gif

SOLGUL MOROTSSOPPA
För 4 personer behövs:

2-3 morötter
3 potatisar
2 vitlöksklyftor
1 gul paprika
1/2 spansk pepparfrukt (röd)
olja
6 dl grönsaksbuljong
4 dl matlagningsgrädde
1 msk färsk ingefära (riven)
1 lime (rivet skal och saft)
salt

Skala och skär potatis, morot och vitlök. Kärna ur och hacka paprika, pepparfrukt och fräs alltsammans i olja. Häll på buljongen och grädden, låt koka upp. Mixa soppan. Tillsätt ingefära, lime och smaksätt med salt.
Gåsis
Den här är en god soppa.

1,5 liter vatten
3 fiskbuljongtärningar
1 krm cayennepeppar
5 fint rivna morötter
400 gram räk- eller kräftost
4 dl lättcremefraiche

Blir ungefär sex portioner.

/Åsa
rosita
Tack för alla tips och recept! Jag ser fram emot att prova alla under hösten! smile.gif
scorpan
Morotskaka, 4 port.
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1/2 dl olja eller ca 30 g
smält smör
3 dl rivna morötter

Glasyr:
100 g Philadelphia-ost
30 g smör, ej smält
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kokosflingor

Använd en liten långpanna,
ca 25 x 30 cm, smörad och bröad eller strödd med kokos.
Vispa äggen och sockret poröst. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljsocker och kanel och rör ner i smeten.
Häll i fettet och morötterna.
Grädda i 175 grader i ca 30 min.

Glasyr:
Blanda Philadelphia-osten med smör, florsocker och vaniljsocker till en jämn massa.
Bred över glasyren när kakan svalnat.
Garnera med kokos. Servera gärna med färsk frukt eller bär.
Bessie
Har just gjort sylt på krusbär och morötter -- enligt receptet skulle det likna hjortronsylt till färg och konsistens, men de måste ha haft gula krusbär och inte röda som våra. Ett kilo krusbär, sköljda och snoppade, ett kilo morötter, väl skrubbade och fint rivna, ett kilo syltsocker, en deciliter vatten.
Ophelia
Morot i ugn tillsammans med andra grönsaker. Olja, salt och kryddor på. Annars är jag mycket förtjust i den finska morotslådan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon