Full version: Vad heter denna
Inga från Närke
Detta djur fanns samlat på ett av klarbärsträdets blad vad kan det vara?

amaira
Visst är det en bärfis-art (skinnbagge). Vuxna och "ungar".

Spetsskinnbagge har jag för mig den heter. Den känns igen på de här "spetsarna" som går ut från "axlarna".

Vackra, och fina foton. wub.gif
Monarda
Just den här sortens skinnbagge är en Taggbärfis (Acanthosoma haemorrhoidale). Det trekantiga partiet på ryggen som förekommer hos många skinnbaggar kallas för 'skutell'.
Tycker för övrigt att det är väldigt många skinnbaggar just i år.
Inga från Närke
Tack för hjälpen.
amaira
Jaha ... var det så dom hette... Taggbärfis, inte spetsskinnbagge. Jag tyckte väl det lät lite konstigt... rolleyes.gif
Ophelia
Hmmm...intressanta små kryp de där. Ja jag kan hålla med om att de där har varit mer frekventa i år än tidigare. Har även tidigare sett mörka (svarta) med röda mönster på som jag tror är nåt i samma genre. Läste någonstans att vissa av dessa bara lever på mycket få sorter inom en växtfamilj.
Orcus
bärfisar är roliga dom, eller inte själva bärfisarna men man kan ha roligt med dom. biggrin.gif
jag lurade en kompis som inte visste vad det var att ta på några, när han inte tyckte dom gjorde nå sa jag åt han att lukta på fingrarna rolleyes.gif
det var bara att springa efter det hehe tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon