Eva 33c
Jag har en blå "staketdruva" (vindruva av labruska-typ) sedan många år mot husväggen. Den växer så det knakar och jag skulle vilja föröka den och prova att odla den på lite andra ställen i trädgården. Hur går jag bäst tillväga? Och när? Jag har tagit lite sticklingar av buskar och sådant förut men inte i någon större utsträckning och med blandat resultat. Det har varit mest "går-det-så-går det". rolleyes.gif
Hoppas någon här har erfarenhet och kan berätta hur ni gjort.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar göra avläggare i juli på vindruvorna ifall jag vill ha fler.
Eva 33c
Lite försent för det nu eller kan man prova tror du?
RibesRubusVitis
Visst kan du prova nu. Skulle det inte bli några rötter, har du ändå inte förlorat något. En avläggare är ju en stickling med överlevnadsgaranti. Beskära måste du i alla händelser framåt vintern; då är det slöseri att inte använda allt klippet till sticklingar.
Eva 33c
Då ska jag prova omgående.
Om jag tar sticklingar i samband med beskärningen, var ska jag ställa dem? Det är ju fortfarande kallt ute då, ska krukorna med sticklingar stå ute och vänta på våren, eller i växthuset (kall-variant, värme på från mitten av maj) eller ska jag ta in dem? Går det bra att sticka dem i såjord eller ska det vara sand eller något annat..?
Mina kunskaper är inte så värst omfattande på detta område som ni kanske märker! sleep.gif rolleyes.gif
RibesRubusVitis
Själv brukar jag beskära kring nyåret. Det bortklippta lägger jag i fuktiga tidningar i en plastpåse och förvarar i kylen ett par månader. Man kan också gräva ner det utomhus (utan emballage). Framåt mars eller så stoppar jag mina sticklingar i ”så- och kaktusjord” i gamla mjölkkartonger med nedre hörnen avskurna. (Rätt sida upp på sticklingarna. Man ser ärr efter bladstänglar under de nya knopparna.)
Sedan alltihop vattnats rejält, täcks krukan eller mjölkkartongen med en plastpåse så inte knopparna och de späda bladen torkar. Ibland får man ta bort påsen och lufta så det inte möglar.
Ställ det hela ljust, men inte i solsken. Efter ett par veckor kommer små blad, och efter ytterligare några veckor även rötter. Då kan plastpåsen tas bort.
Framåt maj-juni kan de nya plantorna, efter avhärdning, sättas ut i landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon