akagebeck
Hej!
Jag fick igår en stickling av fransk dragon som jag nu har ställt i ett vattenglas. Hur gör jag nu för att skapa mig en planta? Ska den först få rötter i vattenglaset eller kan jag sätta den i jord direkt?
Ophelia
Jag har dragit upp mina genom att sticka dem direkt i såjord eller torvbrikett. Sedan har jag satt den i miniväxthus. Det har gått jättebra.
Inka
Jag köpte en på ICA som jag delade upp lite, kortade ner och planterade i landet i juli, och nu har den tagit sig. Kostade 22:-, prisvärt!
Inka
KURT
Som sagt sätt i sandig jord (såjord), och sätt flera sticklingar.
akagebeck
Tack för svar! Det verkar som att den klarar sig, har satt den i sandblandad mulljord. Några blad har torkat och fallit av men det kanske är naturligt... rolleyes.gif
gutta
Men om man tar sticklingar nu - hur övervintrar man dem då? Är inte våren en bätter tid, så att de får rota sig på sin växtplats under säsongen?
noora
Jag såg på TV häromdan att man kan sätta sticklingar i krukor som man gräver ner i jorden och sen täcker med t.ex. torra löv. Då kan de övervintra och vara klara att plantera nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon