Full version: Myrstackar
KLS
Hej!
Hur får jag bort myrstackarna på min skogstomt? De invaderar hela kökslandet...............
Hälsningar
Kristina
KURT
Fundera på vad det är för myror. Är det stackmyror så gör det förmodligen mycket nytta! Det äter en massa insekter och gräver inget, lär knappast skada grönsaker..
Louise i Göteborg
Ett rått sätt att bli av med myrstackar är att köra ner ett järnspett i den. På vintern fryser stacken då metallen leder kylan.
Detta hjälper inte alls om du har en skogstomt, myrorna bygger bara en ny stack. Onödigt djurplågeri. Men för en enstaka stack fungerar det.
KLS
Tack Kurt!
Du gav mig en nytt sätt att tänka! Jag har små svarta och röda myror.
Vad säger du då?/Kristina
Hasse_h
Svarta myror har jag inget emot så länge de håller till utomhus och inte i närheten av byggnader, tvärtom. Men rödmyror är ett elände...de bygger bon i buskar, under stenar, i rabatter och i öppen gräsmatta. Argsinta verkar de vara också. Och det blir många bon... där använder jag faktiskt Baythion myrmedel med viss framgång.
KURT
Jag kan inte minnas att jag någonsin hört talas om DIREKTA skador av myror på växter. Indirekta skador , tex i form av att myrorna bär med sig bladlöss (svartmyror) eller att de gräver stackar så att rötterna torkar ut förekommer. Men i allmänhet är myrorna rovlevande och då gör de bara nytta, tyvärr så ser man bara inte allt det jobb de gör. Det är inte så lätt att se frånvaron av skadeinsekter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon