Full version: Höstanemon
akagebeck
Hej!
Fick igår en liten planta av höstanemon. Rötterna består endast av en rot per stjälk (är det det som kallas pålrot?). Nästan all jord i jordklumpen föll bort så de är nästan helt barrotade. Igårkväll när jag kom hem (och det var mörkt) satte jag bara ner dem i rabatten och vattnade för att förvara över natten och de ser lite ledsna ut nu på morgonen. Finns det nåt jag kan/bör göra nu för att få dem att överleva? ohmy.gif Kan jag flytta på dem nu eller ska jag vänta tills de har rotat sig bättre? unsure.gif
Ophelia
Nej....förhoppningsvis står den inte i direkt sol och se till att den aldrig torkar ut.

Bli inte förvånad om den inte kommer nästa år för höstanemoner är mer eller mindre omöjliga att få komma igen vid höstplanteringar. I välrenommerader plantskolor så säljs de därför bara på våren.
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag har enbart planterat på hösten(oktober) och här vill de definitivt inte dö, rabatterna består numera nästan enbart av höstanemoner så det där med höstplantering kanske beror på hur jorden är också, jag har ganska väldränerat.
akagebeck
Hm, okej, kan vara bra att inte hoppas för mycket då... Ska skynda mig ut och lägga lite fiberduk på den nu för att det är soligt på den just nu...

Tack för svar!
AnitaO
Håller tummarna för att den klarar sig.
Jag har faktiskt lyckats att få en höstplanterad anemon att komma igen följande år.
Så det är inte omöjligt i alla fall. Den är stor och fin i år smile.gif
Ophelia
Jag har alltid misslyckats....det är tråkigt för jag tycker de är så otroligt fina (speciellt knopparna som liknar pärlor wub.gif ).

Vårplantering går som fisken i vattnet smile.gif
akagebeck
Tack, då finns det lite hopp!! Och om det inte går så vet jag nu att det finns chans i vår igen... wub.gif
Inga från Närke
Jag har haft anemoner mot norrsidan och intill husväggen och där är lerblandad jord och dåligt dränerat men den har växt ändå och givit många sidoskott.
Sidoskotten har jag grävt upp och planterat lite här och där både höst och vår alla har tagit sig. Jorden där de planterades var både si och så med så jag tycker inte de verkar vara svåra. Om det nu är höstanemon jag har eftersom den blommade sist i juli-aug.
Margaretha
Har också flyttat en på hösten - utan problem. Tänker göra om det i höst igen. Läste förresten igår en artikel där man uppmanades att plantera dem på hösten - inte på våren!!!

Det kanske inte spelar någon roll! Ibland lyckas det, ibland inte!?!?! unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Ophelia
sad.gif sad.gif sad.gif

Livet är ibland inte roligt. Vad har ni för knep?
fruberglund
Underbar bild Inga smile.gif

Har också hört att man inte ska sätta på hösten. Jag satte i våras och har vattnat nu när det varit torrt men det är bara 2 av 4 som har vuxit sig hyfsat stora. Får se om de klarar sig, blomma i höst har jag inga förhoppningar att de ska göra.

Är inte vanlig höstanemon jag har utan den vita "Whirlwind". Har hört att den ska vara lite mer känslig än vanlig, vi får väl se.

Ska nog köpa en planta av den vanliga också men det väntar jag med till våren för säkerhets skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon