Full version: Identifieringshjälp
akagebeck
Hej!
Några nya växter har dykt upp i trädgården som jag gärna vill veta namnet på, samt några gamla..

Växt 1
Går det att säga något sortnamn på denna lilja?

Växt 2
Jag skulle gärna vilja veta vad detta är för typ av växt och i vilka miljöer den trivs för jag vill gärna flytta på den.
Blommade såhär i juni (det är två liknande "dynor")

och såhär ser den ut nu:

Växt 3

Växt 4

med närbild på blomman:

Mycket glad blir jag om jag får svar rolleyes.gif
Inga från Närke
Bild 4-5-6 är Höstflox de andra kan jag tyvärr inte. Kanske taklök på bild 3 och någon annan sort.
Ophelia
De där blommande "kuddmattorna" tror jag är någon typ rosenbräcka Saxifraga ardensii.
Liljan (Lilium orientale) kan vara en Stargazer.
kerstin z5-6
Rosenbräcka trivs i lagom torr gärna väldränerad jord, den klarar att sättas ner i torvblock förutsatt att de är väl fuktade , i grusig jord , i sol om den får nog med vatten
<I blöt skuggig trädgårdsjord blir den inte vacker , den andra ser också ut som en saxifraga typ -sätt dem med samma förutsättningar
Phlox höstphlox på sista tror jag med -och jag gissar också på att liljan är stargazer smile.gif
Ingo
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-08-2006, 17:29)
den andra ser också ut som en saxifraga typ

Ja, båda växterna på bild 2 är saxifraga arendsii, den finns i både rosa och vita varianter.
Jag har samma erfarenhet som Kerstin av vad den gillar - kan tillägga att den klarar sig i mycket tunt jordlager också, 5 cm med sten under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon