Full version: Stängsel / Staket
Ullis--
Vi har en ganska så stor tomt som vi skulle behöva hägna in (mest för och hålla hundarna kvar på tomten). Har kollat på gunnebo liknande varianter och även ett nät, det ser ut ungefär som får nät , men är plastat grönt. Är det någon som har några erfarenheter av dessa Stängsel/nät? Hur ser det ut med ett sånt nät runt tomten? (bilder?) Eller har ni något annat billigt alternativ?
#Helene#
Vi har ärvt ett sådant på vår tomt. ca 25 m. Kanske inte något större skönhetsvärde i det. Vi har grönt bakom staketet så det är mest stolparna som man ser.

Tänk på att inte ha för långt mellan stolparna så staketet "slaknar" mellan stolparna.
Lemonne
Som sagt, det är inte vackert, men för vår del otroligt effektivt. Vi har tre (stora) hundar som är mycket glada i att hoppa över, men med Gunnebonätet har vi lyckats hålla dem inne. Har tyvärr inget billigare alternativ unsure.gif tror det att svårt att hitta. Gunnebonätet har små rutor vilket gör att hundarna inte kan fastna i det (om de inte är väldigt små förstås) och dessutom håller det bollarna på insidan. Jag har klippt av mitt till 1,60, hade 1,20 först, men hundarna hoppade...

Jag har satt vildvin att klättra på stora delar av nätet, måste staga upp det nu, för staketet börjar hänga lite, men det är vackert och stänglset håller fortfarande hundarna inne. rolleyes.gif wub.gif
Ullis--
Nej särskilt snyggt är det ju inte.... drömmer om gärdsgård... men vi tänkte plantera buskar och kläng växter så staketet försvinner lite. Vad rekommenderar du för avstånd mellan stolparna?
Eva 33c
Vi har en granne här som har planterat häggmispel (som han klipper mycket prydligt) så nära gunnebostängslet att den liksom har växt igenom. Man ser alltså inte nätet från något håll utan det finns innuti häcken, om ni förstår hur jag menar. Häcken bryts av av en och annan enbuske som också fått växa på båda sidor om stängslet.
Heddas matte
vi har satt upp Gunnebos "villa euro", lite större rutor i grönt plastat. På en skogstomt med mycket grönska syns det knappt på lite avstånd. Lite klematis och buskar på väl valda ställen (där stolparna hamnade snett) och det är helt uthärdligt ur utseendesynpunkt OCH håller hundarna hemma. Men billigt är det inte.
fruberglund
CITAT (Heddas matte @ 31-08-2006, 12:55)
Men billigt är det inte.

Vad kostar det ungefär? Vad menas med billigt och dyrt i såna här sammanhang?

Vi ska köpa till mer tomt och har gärdsgård redan. Jag vill ha gärdsgård runt det nya också (avmarkering mot hage i så fall).

Vi kommer behöva 36 meter och priset kommer hamna runt 25.000 spänn för gärdsgården. Tycker jag dock inte är så dyrt med tanke på att en gärdsgård står nästan en hel livstid om den är riktigt gjord.

Jag har inte en tanke på Gunnebostaket eller liknande. Ärligt talat tycker jag det är fult och passar inte in här på landet. Kan bara vara roligt att veta vad det kostar ungefär. Gärdsgården är inkl. arbetskostnad i så fall.

När vi ändå lånar pengar till tomten så ska vi låna till gärdsgården också.

Mitt råd till trådskrivaren. Satsa på det du vill ha. Drömmer du om en gärdsgård så tycker jag du ska göra det. Även om det kostar mer så står den som sagt mycket länge (gör kanske grön plast också iofs). Köper du Gunnebo och ändrar dig sen så blir det ju desto dyrare i slutänden.

Dessutom är gärdsgård en av det vackraste staket man kan ha enligt mig smile.gif wub.gif

HasseKaka
Hej!
Jag skulle köpa mitt stängsel av Gunnebo med montering. Jag pratade med dom i samma veva som grannen fick sitt uppsatt. Jag fick ett pris av en av deras säljare som utslaget per meter låg på 450 spänn + extra kostnader för hörnen. Tyckte det lät dyrt så tog in lite olika priser från andra firmor (finns rätt många). Priset från Gunnebo är ungefär 100-150 kr mer per meter. Materialet är samma, jag jämförde dom själv med skillnaden att Gunnebos villavariant är rätt mycket klenare än de flesta andra fabrikat.

Så dyrare och sämre lät inget vidare i mina öron.

Dessutom blev grannens stängsel rätt dåligt monterat med flera stolpar som satt löst och massa betongkladd på tomten. Illa illa!

Jag köpte mitt material själv från stängselbutiken, jag gjorde jobbet själv och även om det va tungt så va det värt dom 20 000 jag tjänade i jämförelse med att köpa Gunnebos lågprismaterial till överpris.

Sen e man ju stolt över o ha fixat det själv, men det blev lite blåsor i händerna, hehe! Kolla runt och ta in offerter, det lönar sig!

Håller med om att Gärsgård e jäkligt trevligt, men det passar inte jämt tyvärr. Finns många fina staket oxå, men det e så sjukt mycket jobb med det bara och iaf min plånbok har sina begränsningar.

Take care folks och ha en trevlig vår =)
skogsnatt
CITAT (Ullis-- @ 06-08-2006, 20:44) *
Nej särskilt snyggt är det ju inte.... drömmer om gärdsgård... men vi tänkte plantera buskar och kläng växter så staketet försvinner lite. Vad rekommenderar du för avstånd mellan stolparna?

Det är ju fullt möjligt att göra ett snyggt trästaket istället, men det blir ju ett helt annat pris än nät.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon